BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hogyan számolható fel az árkartell

A MÁV Rt. szerint célszerű lenne foglalkozni azzal, hogy a nyílt eljárás feltétlen ajánlati kötöttsége és a viszonylag zártkörű piac esetén kialakuló árkartellt, illetve a "piacfelosztást" hogyan lehetne felszámolni. Egyebek között ezt javasolja a vasúttársaság a közbeszerzési gyakorlatáról az Országgyűlés közbeszerzési vizgyálóbizottságának készített tájékoztatójában.

A MÁV szervezeti formájára, tevékenységi jellegére és főleg lehetőségeire tekintettel, bizonyos esetekben az átlagosnál nehezebben "él meg" bizonyos kötelező törvényi előírásokat -- derül ki a közbeszerzési tapasztalatait összegző dokumentumból. Példa volt erre a gazdasági társaságokról szóló 1997. évi törvény "elhíresült" 4. paragrafusa, amely kimondja, hogy egyszemélyes gazdasági társaság -- mint a MÁV Rt. -- további egyszemélyes gazdasági társaság egyedüli tagja, illetve részvényese nem lehet. Közel két és fél évre volt szükség ahhoz, hogy törvényi szinten rögzítésre kerüljön: ezt az előírást a MÁV-nak nem célszerű alkalmazni.
A vasúttársaság szerint a közbeszerzéssel kapcsolatban történt "kedvező" törvénymódosítás után is vannak még mindig általuk módosításra javasolt törvényi előírások. A MÁV elsősorban mint közszolgáltató, gazdálkodószervezet érdekelt a jogszabály végrehajtásában. A társaság -- több más gazdálkodószervezettel együtt -- "élharcosa" volt annak, hogy a törvény definiálja, mit kell a "közvetlen kapcsolódáson" érteni. Ez az 1999. évi módosítás során megtörtént. E tekintetben a MÁV-nál különösebb probléma nincsen, sőt az "amely nélkül a közszolgáltató tevékenységet nem lehetne ellátni" törvényi kitételt alkalmazási gyakorlatukban a közszolgáltató tevékenység elvárható szintjén, tehát a jogalkotó szándéka irányában kiterjesztően értelmezik. Bizonyos problémáik azonban vannak még.
A közszolgáltató gazdálkodószervek törvényalkalmazását könnyíti a jogszabály azon passzusa is -- olvasható a vasúttársaság bizottsági tájékoztatójában --, amely előírja, hogy e szervezetek a közbeszerzési törvény szabályait a jogszabály hatályai alá nem tartozó beszerzéseikre általánosságban alkalmazhatják. Azzal a megszorítással persze -- így a vasutasok --, hogy amennyiben ez történik, a vonatkozó törvény minden előírását figyelembe kell venni.
Ez a kiterjesztő alkalmazás a MÁV gyakorlatában csak esetenként fordul elő. E tartózkodást egyrészt az eljárás időigényessége és adminisztratív "szigora" indokolja, másrészt az, hogy a korábbiakban hivatkozott belső utasítások a törvény hatálya alá nem tartozó beszerzéseknél, viszonylag alacsony értékhatár felett kötelező erővel írják elő az ajánlatkérési és versenyeztetési eljárást.
Az úgynevezett "kapcsolt vállalkozások" tekintetében a törvényi szabályozást a MÁV nem tartja elfogadhatónak. Az 1999. évi törvénymódosítás ezt a feszültséget némiképp oldotta ugyan, az a feltétel azonban, hogy az irányított vállalkozás nettó árbevételének 80 százaléka három egymást követő üzleti évben az irányító vállalkozással folytatott gazdasági tevékenységből kell származzon, inkább csak elméleti lehetőségét teremti meg a közbeszerzési törvény alkalmazása jogszerű mellőzésének a szolgáltatások megrendelése alapján. Ezért e tekintetben a MÁV újabb törvényi pontosítást tartana célszerűnek.
A vasúttársaság a jogszabályban foglaltak maradéktalan végrehajtása érdekében kifejtett erőfeszítéseit jelzi a MÁV ellen indult jogorvoslatok viszonylag alacsony száma is. Az 1998--2000. évi adatok szerint a 407 közbeszerzési eljárásból mindössze 24 (5 százalék) jogorvoslati eljárás indult, amelyből a MÁV Rt.-t 11 esetben marasztalták el. Az elmarasztalás formája általában pénzbírság volt.
A társaság szerint ez az arány összességében kedvező. Sajnálatosnak tartják azonban, hogy a 24 esetből 14 jogorvoslat, és ebből 7 jogerős, a MÁV Rt.-t elmarasztaló határozat a 2000. évre esik. Ráadásul a gépészeti szakigazgatóság hatáskörébe tartozó hat teljesen azonos természetű ügyben a tárgyalásos eljárás szabályainak megsértése miatt marasztalták el a társaságot, egyszer kétmillió, öt alkalommal egy-egy millió forint bírság megfizetésére. A hetedik bírságot hárommillió forint összegben alaki hiányosság miatt szabták ki.
Az ügyek a közelmúltban zárultak le. A MÁV szerint ezekben bizonyos szerepe volt a tárgyalásos eljárás túlzottan merev szabályainak is.
A vasúttársaság szerint országos viszonylatban is ritka az a MÁV ellen kérelemre 1997-ben indult és a mai napig is folyamatban lévő jogorvoslati eljárás, amellyel párhuzamosan az egyik vesztes ajánlattevő -- miután a közbeszerzési döntőbizottság a MÁV jogsértését megállapította, és egymillió forint összegű bírságra kötelezte -- a Fővárosi Bírósághoz fordult. Ott pedig 900 millió forintos kártérítés megítélésére pert indított. Eközben a MÁV-ot a Fővárosi Bíróság az egymillió forint összegű bírság megfizetése alól, a Legfelsőbb Bíróság pedig a jogszabálysértés megállapítása alól is mentesítette. Az ajánlattevő felperes perújítási kérelemmel élt, és annak elbírálásáig a Fővárosi Bíróság a kártérítési ügy tárgyalását felfüggesztette. Az ügy érdekessége: amennyiben a perújítás folytán netán mégis megállapítást nyerne, hogy a MÁV a közbeszerzési törvény valamely előírását megsértette, felmerül a kérdés, hogy az ebből eredő "jogellenesség" hogyan viszonyul a Ptk. által megkövetelt jogellenességhez? A másik kérdés -- teszik fel a vasutasok --, hogy van-e, lehet-e kára egyáltalán az ajánlattevőnek?

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.