Az elmúlt években született ellentmondó bírósági döntések fényében meg kell vizsgálni, a parlament perelhetőségének problémája jogalkotási, avagy jogértelmezési kérdés-e, azaz törvényi szabályozásra, esetleg egy legfelsőbb bírósági jogegységi döntésre van-e szükség -- fogalmazott a Világgazdaságnak Áder János. Az Országgyűlés elnöke ezt annak kapcsán szögezte le, hogy tegnap újabb, ezúttal a parlament perelhetősége mellett állást foglaló bírói döntés született a kérdésben.
Faragó Lajos, a megfigyelési ügyben elhíresült magánnyomozó szerint az Országgyűlés megsértette személyiségi jogait, s a detektív kártérítést követel az országgyűlési határozatban szereplő azon állítás miatt, miszerint törvénytelenül figyelt volna meg egy képviselőt. Az Országgyűlés jogi képviselője a tárgyaláson az eljárás megszüntetését és a kereset elutasítását kérte a bíróságtól, arra hivatkozva, hogy a parlamentnek nincs perbeli jogképessége.
A kérdéskörben eddig született bírósági döntések -- ideértve több, egymásnak ellentmondó legfelsőbb bírósági határozatot is -- az államháztartási törvényre hivatkozva abból indultak ki, hogy az Országgyűlés önálló költségvetési cím-e. Mivel 1997-ig az volt -- azóta csak fejezet a büdzsében --, a döntések szerint ez alapján költségvetési szervnek és mint ilyen jogi személynek, azaz perelhetőnek minősült a parlament (VG, 2001. március 2.).
A bíróság tegnap úgy döntött: az államháztartási törvény és egy -- annak némileg ellentmondó -- kormányrendelet alapján megállapítható, hogy a parlament költségvetési szervnek minősül, így jogalanyisága is fennáll. A különböző szintű jogi szabályozások a bíróság szerint is ellentmondásosak, ezért a bíró leszögezte: ha az Országgyűlés egyértelművé kívánja tenni a jogi helyzetet a jogalanyiság tekintetében, alkosson jogszabályt erről.
A döntés érdekessége, hogy a PKKB egy másik tanácsa ugyancsak vizsgálja a parlament perelhetőségének kérdését, és első fokon hozott januári döntésében egyértelműen kizárta azt. Az akkori indoklás nem is a költségvetési szempontokat, hanem az alkotmányjogot vette alapul: a határozat szerint az államhatalmi ágak elválasztásából adódóan a bíróságnak nincs hatásköre arra, hogy a törvényhozó hatalmat kötelezze jogszabályalkotásra -- a parlament perképessége ugyanis e lehetőséget is magában foglalná.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.