A jogerő és a jogbiztonság érvényesülését kívánja erősíteni a polgári perrendtartásban a módosuló felülvizsgálat. Fontos törvényi garancia lehet -- egyebek mellett --, hogy ha valamely ügy eljut a felülvizsgálatig, akkor az eljárás szempontjából jelentős tényeket -- így az előterjesztés jogi érvelését és az eljárás lefolytatására irányuló bírói döntés indokolását -- a legfelsőbb bírósági Határozatok gyűjteményében és a világhálón is közzé kell tenni.
A tervezett -- és várhatóan szeptember elején kormány elé kerülő -- törvénymódosításról Gadó Gábor, az igazságügyi tárca helyettes államtitkára a Világgazdaságot tájékoztatva hangsúlyozta: szándékaik szerint a felülvizsgálat a jövő év januárjától nemcsak elnevezésében, hanem ténylegesen is rendkívüli jogorvoslatként működhet, összhangban a Legfelsőbb Bíróság alapvető, a jogegység biztosítására és a jogalkalmazás irányítására vonatkozó feladataival.
A jövőben az eljárást a jogerős határozatnak az ügy érdemére kiható törvénysértő volta önmagában nem alapozná meg. Az adott ügynek olyan jogi kérdést is fel kell vetnie, amelyben -- akár a jogalkalmazás továbbfejlesztése, akár a jogegység biztosítása végett -- nem nélkülözhető a Legfelsőbb Bíróság állásfoglalása. Ezeket az eseteket a leendő jogszabály felsorolja. A joggyakorlatban eddig ismeretlen felülvizsgálati ok lehet, ha az előterjesztő érvei szerint az ügyében alkalmazott jogszabály alkotmánysértő. Igazolnia kell azonban, hogy erre már az alapeljárásban is hivatkozott, illetve a vitatott kérdésben az Alkotmánybírósághoz fordult.
A tervek értelmében a felülvizsgálati kérelemről -- vagyis arról, hogy az eljárás formai és tartalmi feltételei fennállnak-e vagy sem -- nem hármas bírói tanács döntene, mint jelenleg, hanem egyes bíró. A Legfelsőbb Bíróság tanácsa már csak olyan ügyben ül össze, amit az előzetes vizsgálatot lefolytató bíró a rendkívüli eljárásra okot adónak ítélt. A tanács természetesen ezzel ellentétes álláspontra is juthat.
Gadó Gábor elmondta: az előzetes elbírálás törvényi határidejét feltételezhetően hatvan napban szabják meg, és az eljárást a felülvizsgálat elrendelésétől számított hat hónapon belül le kell folytatni. A törvénytervezet rendelkezik arról is, hogy az egyes felülvizsgálati okokhoz kapcsolódóan a Legfelsőbb Bíróság milyen tartalmú határozatokat hozhat, és elvárja a jogalkalmazásra kiható érdemi döntések közzétételét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.