Miután több alkalommal is a világ legerősebb kosárlabda-bajnokságában, az NBA-ben játszott, mit jelent Önnek a strasbourgi szereplés?
-- Kihívást, még akkor is, ha az NBA-hez képest más ez a bajnokság -- más a játékosok ereje és más a játékot körülvevő közeg is. A csapat tavaly a negyedik lett a francia bajnokságban, jelenleg Európa második számú kosaraskupájában, az egykor Kupagyőztesek Európa-kupájának nevezett sorozat utódjában, a Saporta-kupában játszik. (Az első számú nemzetközi sorozat az Euroliga, második a Saporta-, a harmadik pedig a Koracs-kupa -- a szerk.) Magyar férfi kosárlabdaklub például nincs az első két sorozatban.
-- Mennyire kell megküzdeni a csapatba kerülésért?
-- Egyelőre húsz-huszonöt perceket játszom, igaz, a bemutatkozás -- úgy érzem -- így is elég jól sikerült; a 4-es és 5-ös poszton, amelyen én is kosarazom, két amerikai is játszik. Remélhetőleg mielőbb megszokom az új környezetet s a társakat, és akkor még több lehetőségem adódik.
-- Mennyi időre kötelezte el magát a Strasbourghoz, és milyen anyagi lehetőségeket rejt magában a kontraktus?
-- Egyéves szerződést kötöttem, a sportolók kereseteiről azonban -- akárcsak Magyarországon -- Franciaországban nem szokás nyíltan beszélni. Annyit azért elmondthatok: sokkal többet keresek, mint amennyit egy magyar csapattól kaphatnék, ugyanakkor jócskán kevesebbet egy NBA-s együtteshez képest. Különösen úgy, hogy az NBA-ben már negyedik szezonos voltam. Egyébként ma sem tettem le róla, jövőre ismét megpróbálok visszatérni az NBA-be.
-- Miért van az, hogy az USA-ban nemcsak a sportolók teljesítményéről, hanem a kereseteikről is lehet beszélni?
-- Más a sportkultúra. Amerikában minden profi sportolóról lehet tudni, mennyi pénzt keres csapatánál; legtöbbször ezzel kezdődnek a hírek. Igaz, vannak furcsaságok is: hiszen van, aki alig van a pályán, és mégis egy zsák pénzt keres. Többnyire azért mégis a teljesítmény a meghatározó. Aki pedig a csapat számára is értékes, abban a szponzorok is kitűnő lehetőségeket látnak. Amerikában a sportmenedzserek tökéletesen kielemzik és felépítik egy-egy kosaras jövőjét. Amint kiderül egy középiskolai diákról, hogy tehetséges, már az egyetemi csapatban való szereplésével párhuzamosan elindul a szponzorációra, a marketingre kiterjedő háttérmunka.
-- Volt rálátása a csapat működési feltételeire?
-- Az NBA-ben minden csapatnak kötelezően nyilvánosságra kell hozni, mennyi pénzt költ a játékosfizetésekre. A fizetési "sapka" (salary cap) alapján egy csapat legfeljebb 45 millió dollárt költhet erre. Az NBA-ben ma 460 kosaras szerepel, közülük egy újonc játékos minimum 300 ezer amerikai dollárt visz haza, az "átlagosan" teljesítők pedig legalább 2,5-3 millió dollárt keresnek évente. A legjobbak ennek többszörösét is megkereshetik. Igaz, nem egyszerű bekerülni az NBA mezőnyébe. Nagyon nagy a hajtás, de ezzel együtt jár a presztízs és az anyagi támogatás is. Ez a legmagasabb szint, amelyet egy profisportág sportolóinak biztosíthat. És tényleg, a jobb teljesítmény érdekében a csapatvezetők mindent megadnak játékosaiknak. Az NBA-s klubok kiaknázatlan lehetőségeket tartogatnak: luxusszállodákban laknak, különgépekkel utaznak, nem kell megvásárolniuk semmit, ami az utazással, a mindennapok kiadásaival jár. Hihetetlen mértékű összehangolt munka folyik a háttérben, előre elkészített programterv szerint működik minden: az első repülőgép landolásától a szállodába érkezésen át egészen a legutolsó edzések pontos időpontjáig. Már a szezon kezdetén másodpercre pontos műsorfüzet és ütemterv áll a csapat és a játékosok rendelkezésére. Beosztják a napod, fél évre előre, neked csak játszani kell, de azt aztán komolyan.
-- És mennyiben tér el a szponzoráció az európai gyakorlattól?
-- Ez is másképp működik. Mert hiába szimpatikus egy csapat valamelyik nagy cég számára, nem tudja kedvencét közvetlenül támogatni. A játékosokat az NBA-ben csak az ügynökeiken keresztül lehet szponzorálni, ugyanakkor a csapatokat egyáltalán nem tudják külön-külön megközelíteni a támogatók, mert az NBA szabályai szerint a szponzori pénztámogatások egy összegben az NBA kasszáját gazdagítják.
-- Hasonlítható-e a francia bajnoki rendszer az NBA-hez?
-- Franciaországban a kosárlabda nem sokkal tart előrébb, mint Magyarországon. Amíg a két sztárcsapat, a Pau és a Limoges működési rendszere valamelyest már hasonlít az amerikaihoz, a többi klub lemaradása számottevő. Talán az olasz és spanyol kosárcsapatok azok, akik e téren is kimagaslanak az európai mezőnyből.
-- Mennyire kelendőek az európai játékosok az NBA-ben?
-- Talán ha öt európait jegyeznek komolyan. A többség általában drafton (próbajátékon) vesz részt. De így került az NBA-be Noviczky, Sztojakovics, Kukocs, akiket ma a legjobbak között tartanak számon; ők egyből hároméves szerződést kaptak. Az NBA-ügynökök egyébként már a tizennyolc éves európai tehetségekre is odafigyelnek; fineszes játékosoknak tartják az európaiakat, akik rendkívül jó dobnak távolról, jóllehet védekezésben gyengébb teljesítményt nyújtanak.
-- Ön azért bejárta az USA-t az NBA-vel, mit gondol, mennyire lehet példaértékű egy esetleges jövőbeni finanszírozási forma magyarországi meghonosításához?
-- Mindenképpen az lehet, de nagyon sok mindennek meg kell változnia itthon. El kell jutni odáig, hogy valaki vegye a fáradtságot, hogy kiutazzon, és tanulmányozza az NBA rendszerének működését. Ennek átültetése bizonyára nem menne zökkenőmentesen, de az eredmények figyelembevételével mindenképpen előnnyel járna. A játékosok tavaly már az NBA összes bevételének több mint 55 százalékát kapták, míg néhány évtizeddel ezelőtt még a tulajdonosok részesültek a bevételek 70 százalékából. Az NBA legnagyobb bevételeit egyébként a tévétársaságok közvetítési jogdíjai jelentik, nem pedig a reklámok és a jegybevételek. A televíziós társaságok erejükhöz mérten mindent elkövetnek, hogy több éven keresztül sugározhassák Amerika egyik legnépszerűbb sportját. A 29 csapatos NBA 82 alapszakaszos mérkőzéséből minden egyes meccset közvetítenek, van úgy, hogy naponta hármat is, egymás után.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.