Bár minden évben elmondjuk, hogy a következő Budapesti Tavaszi Fesztivál az előzőnél is színvonalasabb lesz, s még több, a pályája csúcsán lévő világsztár lép fel hazánkban, ez az idén is leírható. Az Európában a legrangosabb ilyen események között nyilvántartott BTF alapján is úgy látszik: a kultúra hazánk egyik legfőbb vonzereje. Egy tavalyi felmérésből kiderült, hogy körülbelül a látogatók 30 százaléka külföldi. Tanulságos, megszívlelendő adat lehet: a turisták számára a harmadik legfontosabb szempont egy ország kiválasztásánál, hogy legyen ott pezsgő kulturális élet, vonzó művészeti esemény. Az idei fesztivál idején dúskálhatunk a jobbnál jobb eseményekben.
A Budapesti Fesztiválzenekart például Gennagyij Rozsgyesztvenszkij vezényli, s vendégszerepel a Concentus Musicus Wien, amelyet a világ egyik legnevesebb karmestere, Nikolaus Harnoncourt vezényel. Gidon Kremer, Pauk György és Igor Ojsztrah hegedűművész mellett itt lesz Dimitrij Ashkenazy klarinét-, Pepe Romero gitárvirtuóz és Jurij Beshmet, a mélyhegedű egyik leghíresebb megszólaltatója. Láthatjuk például Henri Cartier-Bresson fotográfiáit, a 155 kép a Magnum gyűjteményéből érkezik Budapestre. A nyitónapon lép fel a Nederlands Dans Theater, s láthatjuk az újvidéki származású, Párizsban élő Josef Nadjot és csoportját - természetesen a külföldi világsztárok mellett fellépnek a hazai művészeti élet legkiválóbb egyéniségei és együttesei is.
Nem csoda, hogy az előadások, koncertek iránt óriási az érdeklődés. A Budapesti Fesztiválközpont Kht. ezúttal már tavaly novemberben kezdte árulni a jegyeket, s mint Koch Andrea, a kht. pr- és marketingvezetője lapunk kérdésére elmondta: január közepére már elfogyott a 60 ezer fesztiváljegy fele, a 30 ezerből körülbelül 8-10 ezret karácsonyi ajándéknak vásároltak. Lehet ugyan, hogy a kiemelt sztárokat felléptető rendezvényekre a legdrágább jegyek sokaknak borsos árúak, ugyanakkor ajándékként talán könnyebben megvásárolják. Külön öröm, hogy nemcsak használati cikkeket ajándékoznak egymásnak az emberek, hanem rangos művészeti eseményekre szóló jegyet is.
Egyébként a fesztivál támogatóinak köszönhetően a BTF belépői még mindig jóval olcsóbbak, mint amennyiért ugyanezek a sztárok tőlünk nyugatabbra láthatók-hallhatók lennének. A legdrágább jegy az idén 12 ezer forintba kerül, ilyen például az Otello a Magyar Állami Operaházban, a címszerepben Dennis O'Neill látható - erre az előadásra egyáltalán nincs már jegy, egyébként az operaházi estek már szinte mind telt házasak. A világhírű énekesnő, Kiri Te Kanawa április 1-jei fellépésére a MÁV Szimfonikus Zenekarral szintén 12 ezer forintba kerülnek a jegyek, erre a koncertre is csak néhány belépő kapható. Az átlagár az idén 3600 forint, ebben azonban nincsenek benne a kiállítások néhány száz forintos belépői. A legolcsóbb jegyek 500 forintba kerülnek, ennyiért meg lehet tekinteni egyebek között a Madách Színházban a Dunarapszódia című táncelőadást. Az idén is lesznek ingyenes események, ilyen koncert lesz például a Magyar Rádió Márványtermében és a Mátyás-templomban. Természetesen a jegybevétel messze nem fedezi azt a költséget, amennyibe a világsztárok felléptetése kerül. A BTF legnagyobb támogatója a Gazdasági Minisztérium és a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma, a GM a tavalyi 144 millió forint után az idén 163 millió forinttal segíti a fesztivált, s ugyanennyit ad a kulturális tárca is. A harmadik legnagyobb támogató Budapest főváros önkormányzata. A három fenntartó együtt tavaly 323 millió forintot adott a fesztivál megrendezésére a Budapesti Fesztiválközpont Kht.-nak, amely 1997 óta szervezi a nagyszabású művészeti seregszemlét. A fő mecénás ezúttal is a Siemens, s a szponzorok között található ismét a Deutsche Telekom.
Örvendetes, hogy új magántámogató is akad: az ÁB-Aegon a Nederlands Dans Theater nyitónapi fellépését támogatja, valamint néhány vidéki város fesztiváleseményeit. A jelentős anyagi segítségre szükség is van, hiszen a legnagyobb kiadást, általában az összköltségvetés felét, a fellépő művészek tiszteletdíja jelenti, márpedig neves művészekben és együttesekben az idén is bővelkednek. A kiadások másik feléből 22 százalék körüli a marketing, a hirdetések, a pr aránya, s csaknem 30 százalék a dologi kiadásoké.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.