A kórházi szférát is jelentős mértékben befolyásoló jogszabályi rendelkezések ("kórháztörvény", jogállási törvény, finanszírozási módosítás, minimumfeltételek stb.) elsődlegessége miatt látszólag háttérbe szorultak a kórházi gyógyszerügy kérdései. Ez nem jelenti a Magyar Kórházszövetség (illetve annak gyógyszerügyi bizottsága) részéről a témakör mellőzését, csupán az aktuális szakmapolitikai prioritások ütemezését reprezentálja az egészségügy reformkoncepciójának megvalósítása során.
A Magyar Kórházszövetség a tagkórházak összesített véleményét igyekszik képviselni, a szervezet álláspontjaként törekszik tolmácsolni és érvényesíteni az ágazaton belüli kommunikáció és érdekérvényesítés területén. A kórházi gyógyszerügy kérdésében is ez a megközelítésmód vezérelt bennünket.
Az intézményi gyógyszergazdálkodás, mint a kuratív medicina egyik - talán legfontosabb és legköltségesebb - eleme, stratégiai és egyben mindennapos gyakorlati kérdés kórházaink működésében. Az intézményhálózat szakmai heterogenitása és sokszínűsége e területen is szembetűnő. Az általánosan jellemző tendenciák és következtetések megállapítása céljából - a gyógyszergazdálkodásra vonatkozóan - felmérést végeztünk tagkórházaink 25 százalékánál.
A közös véleményformáláshoz - merítéses minta alapján - kérdőívet juttattunk el a kiválasztott intézményeinkhez. A felkérésnél arra törekedtünk, hogy a különböző intézménytípusok megfelelően képviselve legyenek. A megkérdezettek körében arányosan szerepeltek megyei, városi kórházak, gyermek-, egyéb szakkórházak, egyetemi és országos intézetek.
A válaszadási készség igen kedvező volt. Néhány kérdés a gyógyszergazdálkodás intézményi súlyára és jelentőségére utalt. Ezek összegzéseként megállapítható, hogy az elmúlt három évben a gyógyszergazdálkodásra fordított kiadások összege az intézményi költségvetés 6-15 százalékát képviselte. A látszólag jelentősnek tűnő eltérések szakmai szempontból világosan értelmezhetők. Számos intézménytípusban a gyógyszerterápián kívül, egyéb szakmai anyagok tetemes felhasználására kerül sor. (Például az egyéb terápiát preferáló intézetek: műtéti dominancia stb.) A kérdésre adott válaszokból kitűnt, hogy a gyógyszerköltség intézményi költségvetési hányada látszólag összhangban van a hbcs-ben reprezentált gyógyszerhányaddal (10,7 százalék), ami nem cáfolja a felhasználható források elégtelenségét. Az éves gyógyszerköltség aránya a dologi kiadásokra vetítve 12-32 százalék között mozog, e tekintetben a szórás még kifejezettebb.
Bizonyos szakintézmények (rehabilitációs szakkórházak, tüdőgyógyintézmények stb.) az alacsonyabb gyógyszerköltségű kórházi körbe tartoznak. Ugyanakkor vannak igen nagy "gyógyszerigényű" intézménytípusok, ahol a gyógyszerre fordított öszszegek a dologi kiadások közel harmadát teszik ki (megyei kórházak, onkológiai ellátást végző intézmények stb.).
Az intézmények struktúrájától és gyógyítóprofiljaitól függően változik a gyógyszerportfólió. Minden intézetben a gyári készítmények szerepelnek vezető helyen. Ezek részesedése 50-90 százalék között változik. Emellett az infúziók, kötszerek, a labordiagnosztikumok, -vegyszerek 5-10 százaléknyi részarányt képviselnek. A többi gyógyszertermékcsoport (magisztrális készítmények, szerobakterológiai készítmények, orvosi gázok stb.) 1-3 százalék közötti forgalmat jelentenek. A gyógyszer-definí-cióban uralkodó különböző értelmezés és besorolási gyakorlat nehezíti az értékelést.
Köztudott, hogy a kórházi gyógyszergazdálkodás nagyobb részét az OEP által nem támogatott gyógyszerek köre teszi ki (60-70 százalék). Az elmúlt években jelentős erőfeszítések történtek a generikumok részarányának felhasználási növelésére, költségkímélés céljából. Bekértük az intézmények gyógyszerköltségeinek éves százalékos növekményét, bázisévnek a 2000. évet tekintve.
Kórházaink általában 10 és 20 százalék közötti éves gyógyszerköltség-növekményről számoltak be. Nem egy intézménynél 25-30 százalékos emelkedést könyveltek el. A legjelentősebb költségnövekedés a támogatás nélküli körben, valamint a hazai előállítású készítményeknél történt. Sajnos igaz ez az idei év vonatkozásában is, ahol - bár az előzőnél kisebb mértékben, de - hasonló tendenciájú áremelkedésről számoltak be.
Az árnövekmény kialakulásában döntő tényezőként a piaci áremelkedést jelölték meg. Ezt követően az infláció ismert mértéke, valamint a korszerűbb, de drágább készítmények előtérbe kerülése szerepelt. Több kórházunkban a mennyiségi növekedés okozta a gyógyszerköltségek részbeni emelkedését.
A gyógyszerkészítmények jövő évre tervezett 5 százalékos áfatartalmát, mely a kórházi kör mintegy 60 milliárd forint értékű, ez évi várható gyógyszerfelhasználását terheli, igen drasztikus költségnövekedésnek minősítjük.
A finanszírozó - a dologi automatizmus, illetve egyéb forgalmi adó okozta költségnövekményeken kívül - kizárólag a gyógyszerterhek áfavonzatát évi 3,2-3,5 milliárd forint finanszírozási többletjuttatással tudná kompenzálni.
Az 5 százalékos áfanövekmény - az intézményi gyógyszergazdálkodás mértékéből adódóan - évi 6 milliótól közel 50 millió forintig terjedő költségnövekedést képvisel az egyes kórházakban.
Az adatszolgáltatás tényszámai szinte megegyeznek a Magyar Kórházszövetség gyógyszerügyi bizottságának korábbi számításaival. Az egyéb áfanövekmények, valamint a kórházak részére nyújtott "rabat" gyógyszerek áfavonzata a fenti összegeket tovább növeli, mintegy évi félmilliárd forinttal.
Az áfaterhek központi kompenzálására - csupán a dologi automatizmus nulla mértéke miatt is - feltétlen szükség van. Az intézmények a finanszírozásban való beépítés különböző módjaira (Pl.: hbcs-be, krónikus napidíjba való beépítés, visszaigényelhetőség), vagy havi fix összegű visszautalásként való megoldásra tettek javaslatot. A nullaszázalékos áfa alkalmazása lett volna az optimális megoldás. A gyógyszeráfa mozgása nem jelenti a költségvetés globális kiadásainak növekedését, de az ágazaton belüli - az intézményi finanszírozás körében maradó - felhasználása az intézmények szerint méltányos és elengedhetetlen lenne.
Egyértelműen kompenzálást tartanak szükségesnek a kórházak, az egyéb dologi kiadásokat terhelő költségnövekedések (gáz, energia stb.) miatt.
A dologi költségek emelkedése (ezen belül a gyógyszergazdálkodás alakulásának ilyen hatása) tagkórházainkat részben teljesítményfokozásra, másrészt szigorú takarékoskodásra készteti, utóbbi helyes is. A menedzsmentek számos vezetési technikát és szervezési lépést kénytelenek alkalmazni a gyógyszerfogyasztás racionális korlátozása és a korrekt orvosi indikáción alapuló gyógyszerterápiás tevékenység során. Szinte minden intézményben a legfelső vezetői kör tagjai ellenőrzik a gyógy-szergazdálkodást. Gyógyszerterápiás bizottságok, antibiotikum-bizottságok, szigorú keretgaz-dálkodás és állandó ellenőrzés (kontrollingcsoport, főgyógyszerész, klinikai farmakológus közreműködése) alkalmazásával kísérlik meg féken tartani a gyógyszerfogyasztás növekedését.
A teljesítménynövelés finanszírozói korlátozása és a takarékossági szempontok (beleértve a kórházi gyógyszergazdálkodás költségvetési konzekvenciáit) számos intézményben - a gyógyszerterápiás restrikciók kényszerű alkalmazása miatt - károsan érinthetik az ellátás szakmai színvonalát.
A Magyar Kórházszövetség, mint a hazai kórházügy érdekeinek és céljainak megtestesítője, minden erőfeszítésével meggátolni hivatott az ágazatból történő bárminemű forrásvesztést. Az 5 százalékos gyógyszeráfa-növekményt ennek tartjuk.
A szerző a Magyar Kórházszövetség jelölt elnöke
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.