Alig két héttel ezelőtt Csehország védelmi minisztere is megállapodást írt alá a Gripen International (GI) vállalattal arról, hogy a cseh légierőt a cég által gyártott vadászrepülőgépekkel modernizálják. Csehország Magyarországot követően a második NATO-tagállam, amely a Gripenek mellett döntött, ráadásul a két ügylet több ponton is hasonlít egymásra. A két, nagyságát és gazdasági erejét tekintve is hasonló méretű ország egyrészt egyaránt 1999-ben csatlakozott a NATO-hoz, s a két állam gyakorlatilag egy időben szembesült az orosz haditechnikán alapuló légiereje modernizálásának kényszerével is. Magyarországon 2001 decemberében széles körben meglepetést okozott, hogy az akkori kormány a Gripeneket választotta. Ezt követően ugyancsak a viták kereszttüzébe került, hogy a jelenlegi kabinet módosította a megállapodást annak érdekében, hogy a svéd-brit harci repülők korszerűbb változatai érkezzenek Magyarországra, ám fordulatos előkészületek után sor került a prágai aláírásra is június 14-én. A magyar és a cseh légierő részére is 14-14 Gripent rendeltek, ám egyik esetben sem vásárlásról van szó. Csehország egy bérleti, Magyarország pedig egy lízingszerződést írt alá, s a kontraktusokat mindkét esetben ellentételezési megállapodással egészítették ki.
A hasonlóságok azonban itt véget érnek, a részletekben ugyanis komoly eltérés van a két ügylet között. Magyarország tizennégy év alatt összesen 210 milliárd forintot fizet a tizennégy harci repülőért, ezzel szemben a cseh kormánynak, hosszas egyezkedést követően, sikerült 740 millió dollárra (mintegy 159 milliárd forintra) lealkudnia a bérleti díjat a GI-nél, amelynek tárgyalási pozícióját az is ronthatta, hogy tavaly év végén Lengyelország az F-16-os vadászgépek mellett döntött. Ráadásul a csehek már 2005-ben megkapják a vadászgépeket, míg Magyarországra csak 2006-ban érkeznek meg az első Gripenek.
Ugyanakkor az eltérő ár eltérő tartalmat rejt. A cseh kormány alapvetően ideiglenes, míg a magyar kormány 30-35 évre szóló megoldást keresett légiereje korszerűsítésére. Ennek megfelelően a cseh légierő 2005-től tíz éven keresztül használhatja a svéd-brit vadászgépeket, amelyek utána a svéd légierőhöz kerülnek viszsza. A felek megállapodása értelmében Prága a bérlet lejártát követően kedvező feltételeket kap egy esetleges vásárlásra, ám szakértők szerint nem biztos, hogy a cseh kormány ezt a megoldást fogja választani. Továbbra is napirenden van ugyanis az a terv, miszerint Prága 2008-ban újabb tendert hirdet azzal a céllal, hogy hosszú távú megoldást találjon a cseh légierő modernizálására. Ezzel szemben a budapesti megállapodás rögzíti, hogy a 2016-ban esedékessé váló utolsó törlesztőrészlet kifizetését követően a Magyarországon szolgáló Gripenek és a teljes földi kiszolgáló rendszer automatikusan a Magyar Honvédség tulajdonába kerülnek, amelyeket ezt követően még további két évtizedig tartanának hadrendben.
A magyar és a cseh haderő számára egyaránt a Gripen legújabb, C és D változatait szállítják le, amelyek ugyanazokkal a technikai paraméterekkel rendelkeznek. Különbség, hogy a csehek teljes egészében új vadászgépeket kapnak, míg a magyar gépeknél a szárnyakat a svéd légierőben néhány évig szolgálatot teljesítő régebbi Gripenekről szerelik át az újonnan legyártandó törzsekre. Ezzel szemben egyes fegyverzetek elhelyezéséhez szükséges kiegészítő elemeket és szoftvereket, valamint a Link 16 elnevezésű NATO adatátviteli rendszert csak a magyar gépekre szerelik fel, amelyek szélesebb körű műveleti együttműködést tesznek lehetővé a többi szövetséges állam vadászgépeivel.
Lényeges különbségek vannak az ellentételezési megállapodásokban is. A GI Magyarországon a teljes ár 110, míg Csehországban 130 százalékának megfelelő offsetprogramot hajt végre, s ezen belül különbözik a teljesítés módja is. A magyar megállapodásban a legfontosabb kitétel, hogy az ellentételezési összegből legalább 32 százalékot különféle befektetéseknek kell kitennie, míg a fennmaradó hányadot magyar exportnövekmény, vagy beszállítások formájában kell teljesíteni. Ezzel szemben a prágai megállapodás konkrét projektek megvalósítását helyezi a középpontba. Ezen belül az offset legalább 20 százalékát a cseh repülőgép- vagy védelmi iparban kell teljesíteni. Igaz, a hadiiparát Magyarországnál nagyobb sikerrel fenntartó Csehországban a gazdasági feltételek is kedvezőbbek ahhoz, hogy a helyi vállalkozások bekapcsolódhassanak a vadászgépek egyes részegységeinek gyártásába. (NIG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.