BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nehezen összeegyeztethető célok csapdájában

Harmadik költségvetésében várja a kormány, hogy a világgazdasági fellendülés begyűrűzzön és rendbe tegye a büdzsé sorait. Lassan akár teljesülhet is az elképzelés, ám jobb lett volna, ha nem csúsznak ennyit. A 2006-os választásokra készülve nehéz lesz szigorúnak maradni.

"Mivel az előző kormány elzárkózott a költségvetés módosításától, azt feltételeztük, hogy nincs kockázat a hiány mértékének változtatására" - kezdte magyarázkodási sorozatát 2002 nyarán László Csaba pénzügyminiszter az államháztartási hiány elszaladása miatt. Persze akkor még kevesen gondolták, hogy az akkori 172,5 milliárdos eltérés csak a kezdet, és talán maga László sem sejtette, hogy alóla is kicsúszik a talaj.

Csontvázak a szekrényből. Az új miniszter november legvégéig állta a sarat, mindig volt frappáns magyarázat arra, miért nem sikerül majd teljesíteni a törvényben lefektetett számokat. Jött béremelés, száznapos program, adókedvezmény, agrárkonszolidáció, ráadásul jó ideig hatásos eszköz maradt az előző kormányra mutogatás. Novemberre azonban egyedül az időhúzás eszköze maradt a pénzügyi tárcának arra, hogy kivédje a pótköltségvetés készítésére vonatkozó kötelességét. Az államkaszsza hiánya az ezermilliárd forintot ostromolta, ráadásul karácsony után két munkanappal ugrott csak meg igazán, további félezer milliárdot csatornáztak be a költségvetésbe. Ezzel megszakadt a korábbi gyakorlat, mely szerint a választások előtt fellazult fiskális politikát követően már a választás évének költségvetésében elkezdődött a korrekció. Ez 2002-ben elmaradt, s 2003-ban sem sikerült pótolni a lemaradást.

Elégtelen restrikció, ismételt túlvállalás. "Takarékos büdzsé készült, amely nem tartalmaz lakossági megszorításokat" - annak idején e szavakkal mutatta be a 2003-as tervezetet a szakminiszter. A legelső elképzelések alapján 2003 már a megszorítások éve lehetett volna: a kiadások bővülése alatta maradt az infláció tervezett ütemének. A kormányprogram azonban nem engedte a jóléti kiadások lefaragását, majd fokozatosan a teljes büdzsé fellazult.

Az első, "saját" költségvetésének megtervezésekor több prioritást is kijelölt a kormány. Az egészségügy, az oktatás, a területfejlesztés és az Európai Unióhoz való csatlakozás adta a program gerincét. A központi büdzsét ekkor vágta igazán hátba a választásokat követően meghirdetett száznapos program kihatása: számolni kellett a közalkalmazotti, köztisztviselői szféra további jövedelemrendezését szolgáló 390 milliárdos pluszteherrel, és a nyugdíjasoknak tett ígéretek is 150 milliárd forintba kerültek.

Noha a választási program még felvállalta az állami újraelosztás csökkentését, a kijelölt célok teljesítése ezt nem engedte. Az elszaladó költségvetési deficitre egyetlen megoldás látszott: a jövedelemcentralizáció csökkentésének lassítása. Itt mutatkozott ugyanis a legkisebb politikai ellenállás. Ráadásul a lépés jónak tűnt az akkoriban még 4,5 százalékosra ígért 2003. évi deficit teljesítése szempontjából is.

A 2003-as költségvetési politikára az elégtelen kiigazítás és a további finanszírozhatatlan kötelezettségek felvállalása jellemző. Az év közben bejelentett László-csomagok a kiigazítás rövid távú megoldására koncentráltak, és legfeljebb nyomaiban volt fellelhető az államháztartás racionalizálása, az állami túlfoglalkoztatás és centralizáció csökkentése.

Mára tudjuk, hogy a korábban megkérdőjelezhetetlennek tűnő 4,5 százalékos deficitet nem sikerült elérni tavaly. A 2003-as költségvetés restriktív volt ugyan az előző évihez képest, csakhogy nem eléggé. A költségvetési politika lazasága, illetve a bérjellegű kiadások irreálisan magas szintje az euró bevezetésének többéves csúszását hozta.

Csodára várva. Az egyébként is nehezen jósolható hiánymutató mellett súlyosabb kritika, hogy a költségvetés tervezéséhez használt makroszámok is rendre eltértek. Lényegében a csodavárás jellemezte a Medgyessy-kormány eddigi költségvetéseit, azok ugyanis tendenciózusan a világgazdasági konjunktúra begyűrűzésében bíztak, amely a bevételeket megemelhette volna, ezzel csökkentve a hiány mértékét. Lassan a harmadik költségvetési év végére érve már akár teljesülhet is a várakozás, ám jobb lett volna, ha a kormány nem a 2006-os választások előtti utolsó teljes költségvetés megalkotásával párhuzamosan kezd csak hozzá a fiskális mutatók rendbetételéhez.

Elszomorító, hogy a kormányváltást követően, 2002 nyarán készített középtávú makrogazdasági pálya már 2003-ra is jobb fiskussal számolt, mint az idei reális várakozás. Szorosan az államháztartás pozícióját tekintve tehát kijelenthető: a prudens működést illetően elvesztegetett időszak volt a kormányváltást követő két év.

László Csaba pénzügyminiszter még nagy reményeket fűzött az üvegzsebprogram kidolgozásához. Ez a koncepció a költségvetés átláthatóságának növelését, a hatékonyság fokozását célozta. Mára a miniszterrel együtt lassan a program is feledésbe merül. Az idei évben például a kormány deklarálta: nem teljesül a törvényben lefektetett deficit, az uniós statisztika szerint mért 3,8 százalékos hiány helyett 4,6 százalék betartását tekinti kötelezettségnek. A költségvetési törvény módosítását ugyanakkor nem tervezi. Nem lehet pontosan tudni, hogy miféle előirányzatok tartoznak a megemelt célszám mellé, és az is kérdéses, milyen alapokon lát neki a pénzügyi tárca a 2005. évi büdzsé összeállításának.

Közben mintha más, némileg határozottabb érdekérvényesítő képesség is jellemezné a februártól megújított költségvetési politikát. Eredményei azonban egyelőre nem látszanak, és céljai sem teljesen világosak. A gazdaságpolitikai korrekció egyszerre kíván megfelelni több, egymással nehezen összeegyeztethető célnak: a versenyképesség növelésének, a korábban meghirdetett szociális ígéretek és állami osztogatás teljesítésének, valamint az egyensúlyi zavarok kezelésének.

Nehéz helyzetet örökölt az új pénzügyminiszter, mert a lángokból feltámadó griffmadárként kellene megújítania az államháztartás gazdálkodását, ám ez a produkció eleddig csak a mesékben sikerült. A 2006-os országgyűlési választások előtti utolsó teljes költségvetés összeállítása nemhogy mesébe illő körülményeket nem ad, de még csak leányregény sem lesz.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.