BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Monumentális filmek versenye



A nagy filmgyártók helyzetét jól mutatja a Trója című produkció, amelyet Wolfgang Petersen rendezett: noha Brad Pitt-tel a főszerepben a film a premier utáni első hét végén már 100,6 millió dolláros bevételt produkált világszerte, a bemutatót nem követte örömünnep (a filmet május 13-án, a világon mindenhol egyszerre kezdték vetíteni). A Financial Times Deutschland szerint a borúlátók sokkal inkább azt kérdezik: megtérülnek-e a hatalmas költségvetésű filmek?

A Tróját 175 millió dollárból készítette a Time Warner (ez a

Financial Times Deutschland 2004. május 18-i cikkéből származó adat), de a film teljes produkciós költségeit sokan 200 millió dollárnál is többre becsülik.

A terjesztési költségek is magasak, hiszen csak az Egyesült Államokban 8000, a világon összesen 17 000 kópiával kezdték a vetítését. A hatalmas reklámkampány pedig becslések szerint 50 millió dollárba kerülhetett.

Igaz, eseményt csak nagyszabású produkciók világpremierjéből faraghatnak, így nem csoda, hogy divatba jöttek a monumentális filmek, amelyek hatalmas büdzséből készülnek. Még olyan kisebb stúdió, mint az Internationalmedia is beszállt a versenybe: ez a müncheni gyártó a producere az ősszel megjelenő Oliver Stone-filmnek, a 160-170 millió dolláros, Nagy Sándorról szóló produkciónak. De miközben egyre drágább szuperprodukciók készülnek, rövidül az idő, amely alatt meg kell térülniük a költségeknek. Számos film ugyanis az első három napon hozza be a teljes bevétele két harmadát.

A Trója Magyarországon is május 13-a óta látható, a nyitó hét végén 109 706 néző tekintette meg hazánkban. Az InterCom 40 kópiával indította a vetítést, ebből kezdetben 15 forgott a fővárosban, 25 vidéken (eleinte csak a nagy vidéki városokban, később, amikor Budapesten elegendő volt valamennyivel kevesebb kópia is, néhány eljutott kisebb vidéki településekre). A filmre június 29-ig 438 823 néző váltott jegyet Magyarországon - tudtuk meg Ádám Bernadettől, az InterCom sajtófőnökétől. (EE-TA)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.