Akik nagyot kaszálnak az elnökválasztási őrületből
Meglepetések tárházával szolgál az idei amerikai elnökválasztás: az első színesbőrű elnökjelölt, a megválasztása esetén minden idők legidősebb beiktatott elnöke, a soha nem látott pénzgyűjtés, a külföldi kampányutak mellett a reklámokra költött pénzek is a csillagokat közelítik.
Az idei reklámköltések összege előzetes számítások szerint túllépi a 800 millió dollárt is (120 milliárd forintot) - idéz elemzőket a Reuters. Korábban 500 millió volt a rekord, 2004-ben.
Ez egyben jó hír az Egyesült Államtok televíziós társaságainak is, akik reklámkiesésekkel szenvedik el az ingatlan-, autó- és pénzpiaci visszaesést.
„Minden hónapban újabb rekordot döntünk” – mondta a CBS pénzügyi igazgatója. A csatorna csak az idei első negyedévben 30 millió dollárnyi politikai reklámszerződést kötött. A kampány nyertese emellett az NBC és az ABC médiatársaság. Sőt, még a YouTube is kaszál.
Egyedül Barack Obama várható demokrata elnökjelölt 286 millió dollárt kalapolt össze választóitól május végéig. E pénzzel pedig jelentős műsoridőt vásárolt számos „republikánus államban”, mint Alaszkában, Montanában és Indianában. Összegyűjtött pénzének köszönhetően könnyen kampányolhat az olimpia alatt, illetve például a fiatalokat célzó MTV zenecsatornán is.
McCain – a saját maga által kidolgozott törvény értelmében – a kampány utolsó két hónapjában összesen 85 millió dollárral fog gazdálkodni. Obama lemondott erről a szövetségi pénzről, ami ellenben feljogosítja, hogy saját kútfőjére gyűjtsön. Mindkét jelölt napi kampánykiadása 250-300 ezer dollár körül mozog.
Az említett törvény egyben kötelezi a televíziós társaságokat, hogy legalacsonyabb rátájukon kínáljanak műsoridőt a kampányolóknak. Sőt, a helyi adók kötelesek ugyanannyi időt biztosítani minden jelöltnek.

