Nielsen: a magyarok rögtönözve vásárolnak
Az üzletek vasárnapi nyitva tartásával talált összefüggést a Nielsen vizsgálata, amely szerint „hála a városi boltok késő esti és hétvégi nyitva tartásának”, a magyar fogyasztók többsége „rögtönözve” vásárol élelmiszert. Európában legtöbben főleg azért mennek boltba, hogy feltöltsék a kamrát, erre sokan szinte rákényszerülnek a korlátozott nyitvatartási idő miatt – következtet a piackutató cég.
A magyarországi szokásokkal szemben földrészünk fogyasztói tervszerűbben, átgondoltabban vásárolnak élelmiszert. Ez leginkább, 70 százalékos arányban a britekre jellemző, majd a finnek (68 százalék), észtek és írek (61-61) és lengyelek (55) következnek. Az impulzív vásárlók közé tartoznak a portugálok (59 százalék), az ukránok (58), a románok (54), az oroszok (53), a lettek (52) és a franciák (45), de a magyaroknak csupán a 39 százaléka megy a boltba, ha valami elfogyott.
Vagyis nem a hosszú nyitva tartás az impulzív vásárlás fő oka. De ha összehasonlítanánk a leginkább tartalékoló országok háztartásainak vásárlóerejét, valamint a tárolt árukészlet értékének a vásárlóerőhöz való arányát, sokkal érdekesebb következtetésekre lehetne jutni. D. K.


