A dokumentum szerint a tanári szakokra jelentkezők számának folyamatos csökkenése mögött a bolognai vagy osztott tanárképzés rendszere áll, vagyis a hároméves alapoktatásra épülő kétéves mesterképzés rendszere a fő oka a diákok érdektelenségének.
Ezért a jövőben az általános iskolai tanárokat főiskolákon 4 plusz 1 éves, a középiskolai tanárokat pedig 5 plusz 1 éves képzés keretében oktatják majd. A tervezet melléklete szerint az olyan fontosabb közismereti tárgyakat, mint például a matematika, fizika, történelem vagy a magyar, csak osztatlan képzésben lehetne tanulni, ám bizonyos szakokat továbbra is lehetne osztott formában elvégezni.
A korábbi rendszerhez hasonlóan a szakmai tervezetben foglaltak szerint visszaállna a kétszakos képzés is, a hallgatóknak már az oktatás megkezdésekor két szakot kellene választaniuk. Ez a két szak a képzésben egyforma kreditszámmal szerepelne. Ezenfelül csak harmadik szakként lehetne választani az olyan – kisebb súlyúnak nevezett – tárgyakat, mint a környezetismeret, a filozófia, a kommunikáció vagy a művészettörténet.
A tervezet szerint nincs szükség az óvodapedagógusi és a tanítói képzésben lényeges változtatásra, ám az anyag kilátásba helyezi a pedagógusképző főiskolák feltámasztását, amelyek ezeket a képzéseket az általános iskolai tanárképzéssel együtt vállalnák fel.