BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Először bizakodóbb évek óta a magyar lakosság

Felmérés A válság kitörése óta először idén értékelte az előző évinél jobbnak az ország helyzetét magyar lakosság a Cetelem felmérése szerint. Ezzel követjük az európai trendet, hiszen a vizsgált 12 országból nyolcban bizakodóbbak az emberek mint tavaly, és várhatóan többet is költenek majd.

A reprezentatív felmérés megállapította, hogy a tavalyi 33 százalékkal szemben idén már a megkérdezettek 40 százaléka tervezi, hogy növelni fogja fogyasztását. A vizsgált országok jelentős részében érezhető a gazdasági konjunktúra, ami már ebben az évben a fogyasztás növekedését vetíti előre.

Az európai polgárok közül a német (6,3), a belga (5,6) és a brit (4,7) fogyasztók értékelték legpozitívabban országuk általános gazdasági helyzetét, 6,3 illetve 5,6 és 4,7 pontot adva a tízes skálán. A magyar válaszadók elszakadtak az évekig tartó mélypontról, és bár osztályzataik alacsonyak, a javuló tendencia egyértelmű: szerintük 2,6-ról 3,4-re emelkedett a gazdaság általános állapotát jelző mutató.

A fogyasztók nem csak a gazdaság általános állapotát, hanem egyéni helyzetüket is értékelték. A magyarok pontszáma a tavalyi 3,6-ről idén 4,2-re emelkedett. Összehasonlításképpen: Lengyelországban ez az érték 4,4, Csehországban 4,8, Szlovákiában pedig 4,5 lett. Kelet-Európán a fogyasztás bővülésére számítanak a Cetelem szakértői, miután a régióban minden második válaszadó nyilatkozott úgy, hogy a korábbinál többet kíván vásárolni, míg Nyugat-Európában a kérdésre pozitív választ adók aránya nem érte el a megkérdezettek egyharmadát.

„Nagyon jó hír a gazdasági szereplők számára, hogy a magyarok 38 százaléka többet szeretne költeni a következő 12 hónapban. Ennek hosszabb távon a munkaerőpiacra, az adóbevételekre, azaz a teljes nemzetgazdaságra pozitív hatása lesz” – mondta Lukácsi Zoltán, a Magyar Cetelem Bank marketingigazgatója.

Hozzátette: „a magyarok a 14 vizsgált termék- és szolgáltatás kategóriából 13-ban növelnék a fogyasztásukat. Leginkább utazásra, szabadidős elfoglaltságokra, valamint lakásfelújításra és háztartási gépek vásárlására költenének többet a terveik szerint. Kivételt csupán az új autó vásárlása jelentett. Eszerint az autópiac jelentős fellendülése még várat magára.”

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.