BUX 39,256.26
-1.14%
BUMIX 3,747.98
-0.85%
CETOP20 1,747.54
-2.59%
OTP 8,152
-4.48%
KPACK 3,100
0.00%
-0.92%
-14.15%
+1.18%
-0.20%
ZWACK 18,650
+0.81%
0.00%
ANY 1,575
+0.64%
RABA 1,100
-2.22%
-3.14%
-2.40%
-2.52%
-1.93%
OPUS 166.6
-1.42%
-5.83%
0.00%
0.00%
+2.63%
OTT1 149.2
0.00%
-1.35%
MOL 2,932
-0.61%
DELTA 38.95
-2.38%
ALTEO 2,370
-1.66%
0.00%
-1.52%
EHEP 1,000
-4.76%
-0.83%
-0.63%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.83%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
-2.31%
+0.78%
-3.60%
0.00%
-3.93%
-2.82%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
+2.78%
NAP 1,238
-0.16%
0.00%
-3.10%
Forrás
RND Solutions
Közélet

Kampánykiadások: furcsák az elszámolások, az ÁSZ-hoz fordultak a civilek

Jól jártak az idei országgyűlési választásokon a törpepártok: több mint négymilliárdot kaptak az államtól, de 3,6 milliárd forinttal nem tudnak elszámolni.

A parlamentbe jutott pártok eközben – a Transparency International Magyarország (TI), a K-Monitor és az Átlátszó.hu korábbi, a kepmutatas.hu-n megjelent számításai szerint legalábbis – összesen több mint 3,5 milliárd forinttal költöttek többet a megengedettnél az idei választási kampány során. A pártok beszámolói azonban mindennek az ellenkezőjét mutatják: az önbevallások szerint a nagyok nem lépték túl a törvényi határértéket, a kicsik meg elkampányolták az állami támogatást - írja a Transparency International.

Tucatnyi törpepárt színrelépése volt a bőkezű állami kampánytámogatást bevezető új kampányfinanszírozási szabályok egyik könnyen megjósolható következménye. Az állam közel 6 milliárd forintot költött 18 pártlista támogatására, ebből majdnem 4 milliárd forint jutott azoknak, amelyeket sokan bizniszpártoknak neveznek. A kampányuk azonban szinte láthatatlan maradt, a kepmutatas.hu mérése szerint ezekegyüttesen is csak 370 millió forintot költöttek a kampányra. A rájuk hullott állami pénzeső 90 százalékának a sorsa egyelőre bizonytalan.

Azon túl, hogy mindegyikük teljesen felélte az állami kampánytámogatást, tömören megfogalmazott közlendőikből kiderül, hogy 40 milliós tételben gyártottak reklámokat (Együtt 2014 Párt), közel 90 millióért „propagandaanyagokat” állítottak elő (Sportos és Egészséges Magyarországért Párt), vagy éppen léghajót vásároltak 28 millióért (a Haza Nem Eladó Mozgalom). A beszámolási csúcsot minden bizonnyal Seres Mária Szövetségesei állították fel, akik a 356 milliós állami kampánytámogatásból 356 millió forintot „anyagi jellegű ráfordításokra” költötték.

Úgy néz ki, vannak olyan törpepártok is, amelyek nem adtak le határidőben beszámolót. Ezért egyelőre nem tudjuk, hogy a JESZ párt (Jólét és Szabadság Demokrata Közösség) és a Zöldek Pártja mire és mennyit költött a kampányban - írja a TI.

A civil szervezetek a parlamentbe bejutott pártok kampányköltéseit is nyomon követték. A kepmutatas.hu oldalon közzétett számításaikban az április 6-i országgyűlési választások után megállapították, hogy a Fidesz-KDNP egymaga 2 milliárd 780 milliót költött a parlamenti választási kampányra, a baloldali Kormányváltás szövetség közel 1,6 milliárdot, a Jobbik több mint 1,2 milliárdot, az LMP pedig 730 millió  forintot költött. Emlékeztetőül: a kampányköltések törvényes határértéke 995 millió forint volt, amiből legfeljebb 700 millió forint származhatott állami forrásból.

A Fidesz volt a túlköltés bajnoka, hiszen önmagában, azaz a pártot támogató kormányzati és civil hirdetések nélkül is mintegy 180 százalékkal lépte túl a kampányra fordítható maximális költési összeget. A Fidesz által a kampányra elköltött majdnem 2,8 milliárd forintot további 1,1 milliárddal dobják meg a Civil Összefogás Fórum (CÖF) költései és a kormánypropaganda árai.

A nagy pártok az elmúlt napokban leadott beszámolói is ellentmondanak a kepmutatas.hu megállapításainak. Saját bevallása szerint például a Fidesz-KDNP csak 883 millió forintot költött a kampányára (a civilek szerint ennek majdnem a négyszeresét), és persze szó sem esik a CÖF-ről és a kormányzati hirdetésekről. A Kormányváltás pártjai azt közölték, hogy 800 milliónál kevesebből kampányoltak, a kepmutatas.hu szerint viszont ennek a dupláját költötték. A Jobbik cselesebb volt, csak az egyéni jelöltjeiről számolt el tételesen, így nem derült ki, hogy pártszinten mennyit költöttek (ezt az összeget 1,2 milliárdosra becslik).

 „A papírforma jött be, a pártok kihasználták a kampányfinanszírozási törvény által teremtett lehetőségeket” – mondta Ligeti Miklós, a Transparency International Magyarország jogi igazgatója. A korrupció elleni szervezet szakértője az Állami Számvevőszéktől várja a pártok tényleges kampányköltéseinek a kiderítését.

Ligeti Miklós arról is beszámolt, hogy a TI pert indít, mert a Magyar Államkincstár nem hajlandó kiadni az egyéni képviselőjelöltek kampányköltéseinek a számláit. „Az Államkincstár által szétosztott jelöltenkénti egymillió forint vegytiszta közpénz, minden állampolgárnak alkotmányos joga, hogy lássa, mire költötték a jelöltek, illetve pártok” – tette hozzá Léderer Sándor, a K-Monitor igazgatója. Álláspontja szerint „szégyenletes, hogy azok az állami szervek, hatóságok, amelyek különféle jogcímeken vizsgálhatnák a kampányköltéseket, a nyilvánvalóan szabálytalankodó pártoknak falaznak”.

„Csak a bizniszpártokat ellenállhatatlanul vonzó jelöltállítási támogatás ágán több milliárd forint közpénz került a pártokhoz. A közterületi plakátcégek és a kampányban közreműködő egyéb cégek árszabása nem nyilvános, tetszés szerint és ellenőrizetlenül nyújthatnak kedvezményeket egyes pártoknak, míg másokat magasabb árakkal sújthatnak, vagy egyszerűen kiszoríthatják őket a reklámpiacról. A törvények által lehetővé tett titkolózás miatt nem tudható, hogy a kampányban a törvényi előíráson messze túlköltekező kormánypártok mennyi közpénzt, illetve közpénzen vagy állami megbízásokon vásárolt kedvezményt, jóindulatot használtak fel a kampányukban” – mondta Bodoky Tamás, az Átlátszó.hu főszerkesztője.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek