Közélet

Egy éve tűnt el a maláj gép

"A feltételezett helyszín a Föld elképzelhető leghozzáférhetetlenebb helyén van, de ha bármi lenne ott, meg fogjuk találni" - jelentette ki a Malaysia Airlines MH-370-es járatának eltűnése után pár nappal Tony Abbott, ausztrál miniszterelnök. Ez éppen egy éve történt, de azóta sem találtak olyan nyomot, amely elősegítette volna a kutatást.

Éppen ma egy éve annak, hogy a Malaysia Airlines Kuala Lumpurból Pekingbe tartó járata rejtélyes körülmények között eltűnt. Tony Abbott a kutatás elősegítése érdekében nagyjából 48 millió dollárt különített el, és 91 millió dollárral járult hozzá a kereséshez Malajzia és Ausztrália is. Az ausztrál miniszterelnök a napokban úgy nyilatkozott: örökké nem kereshetik a gépet. Azonban Liow Tiong Lai maláj közlekedési miniszter tovább folytatná a kutatást.

A Malaysia Airlines MH–370-es járatának Boeing 777-es típusú utasszállítója 2014. március 8-án, 239 emberrel a fedélzetén egy órával a felszállás után tűnt el a radarokról. A gép transzpondere, azaz a válaszjeladója sem működött tovább. Hangyál Gyula, a HungaroControl Zrt. ATM légiforgalmi igazgatója lapunknak elmondta: „A jelenlegi polgári felderítő rendszerek megfelelőek, ha a pilóták ki is kapcsolják a transzpondert, az elsődleges polgári és katonai radaroknak látnia kell a repülőgépet. A polgári irányítás által használt radarok adatait rögzítik, a katonait azonban nem feltétlenül. Bármi is történt a Malaysian Airlines Boeing 777-esével, komoly szabályváltozásokra kell számítani a légi közlekedésben.”

Hangyál Gyula kiemelte: "A HungaroControl által használt MATIAS légiforgalmi irányító rendszernél abban az esetben, ha egy irányítás alatt lévő repülőgép radarjele eltűnik a monitorról, az irányító előtt azonnal felugrik egy figyelmeztető jelzés. Ezen az elveszett radarjel földrajzi koordinátái és az eltűnt repülőgép járatszáma is szerepel. Ez a rendszer azonnal megkezdheti a repülőgép felkutatásában közreműködő szervezetek riasztását."

A gép eltűnésének pontos körülményeit a fekete doboz által felvett adatok válaszolták volna meg, ami az utasszállítóval együtt ‒vélhetően‒ még mindig az Indiai-óceán mélyén fekszik. Az utasszállítókon két fekete doboz található, az egyik az úgynevezett CVR (cockpit voice recorder), ami a pilótafülkében helyezkedik el és a gép belső rádióján elhangzott szavakat rögzíti, illetve az FDR (flight data recorder), ami a gép műszereinek adatait jegyzi. A dobozokkal kapcsolatos európai és amerikai szabványok igen hasonlóak, a CVR kétórányi hangot vesz fel, majd utána felülírja a korábban felvett anyagot. Ellenben az FDR-rel, ami körülbelül 18-25 órányi adatot vesz fel.

"A maláj gép máig megoldatlan eltűnése felhívta a figyelmet arra, hogy javítani kell a felderítési képességet, mivel jelenleg az óceánok felett nem látszanak a gépek, csak a szárazföldtől és persze a radar telepítési helyétől mért mintegy 400 kilométer távolságig"- mondta Hangyál Gyula.

A márciusi esetet július 17-én még egy tragédia követte, amikor Donyeck megye felett rakéta talált el szintén egy Boeing 777-es utasszállítót, ekkor 298 ember vesztette életét. Az utasok nagy része elpártolt a Malaysia Airline-tól, ami végül ahhoz vezetett, hogy a cég készpénztartaléka naponta 2,16 millió dollárral fogyott, majd december 15-én kivezették őket a tőzsdéről.

A maláj gép MH–370-es járatának felderítésének érdekében több százezer négyzetkilométert fésültek át az Indiai-óceánon ausztrál, kínai, amerikai, valamint malajziai szakemberek segítségével. A kutatáshoz kerozinérzékelőket, videokamerákat, hanglokátorokat is használtak. Többször úgy vélték, hogy a géphez tartozó roncsokat vélnek felfedezni a víz felszínén, de valójában az utasszállítóhoz tartozó darabokat még egy év után sem találták meg.

A jelenlegi álláspont az, hogy a március 8-án nyom nélkül eltűnt repülőgépet egy robotpilóta vezethette, mert máshogy nem követte volna a repülőgép azt a szabályos útvonalat, amit a műholdas adatok alapján azonosítottak ‒ nyilatkozta a napokban Warren Truss ausztrál miniszterelnök-helyettes. Kiemelte: elképzeléseik szerint a robotpilótát kézileg kapcsolhatták be, de arra a kérdésre, hogy mikor történhetett ez, még nem kaptak választ. John Brennan, az amerikai CIA igazgatója nem veti el a terrorcselekmény esélyét sem, ez azonban mindmáig vitákat szül az esetet vizsgáló szakértők körében.

A gyanús pilóta

A gép eltűnése kapcsán a pilóta is gyanússá vált, mivel az utasszállító hirtelen változtatott irányt.

Az egyik elmélet szerint a gép pilótája szándékosan változtatta meg útvonalát és az utasokat az oxigén csökkentésével altatta el. A pilóta azok után lett gyanús, hogy a rendőrség házkutatásuk során egy olyan szimulátort talált a férfi otthonában, amiről a korábbi próbarepülések adatait megsemmisítették – ezt megerősítette Hishamuddin Huszein, maláj közlekedési miniszter is.

Az egyik elmélet szerint a gép pilótája szándékosan változtatta meg útvonalát és az utasokat az oxigén csökkentésével altatta el. A pilóta azok után lett gyanús, hogy a rendőrség házkutatásuk során egy olyan szimulátort talált a férfi otthonában, amiről a korábbi próbarepülések adatait megsemmisítették – ezt megerősítette Hishamuddin Huszein, maláj közlekedési miniszter is. Fiát gyászoló asszony a pekingi évfordulós megemlékezésen. Fotó: REUTERS/Kim Kyung-Hoon A Kuala Lumpurban tartott megemlékezésen lufikra írt üzeneteket engedtek a magasba. Fotó: REUTERS/Olivia Harris A négy éves Jie Yie nagyanyja és nénje is a Malaysia Airlines MH–370-járatán utaztak. Fotó: REUTERS/Olivia Harris -->

Malaysia Airlines Peking Ausztrália MH–370-es járat Kuala Lumpur évforduló megemlékezés
Kapcsolódó cikkek