Közélet

Egyszerűsödik a fogyasztói panaszok rendezése

A fogyasztóvédelmi törvény parlament előtt lévő módosító javaslata a panaszosokkal való aktív kommunikációra kötelezi a cégeket, mivel előírja, hogy a vállalkozás a fogyasztó által benyújtott panaszra köteles írásbeli választ küldeni, amelyben felhívja a figyelmet a békéltető testületek, mint vitarendező fórumok igénybevételének a lehetőségére is - közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium hétfőn az MTI-vel.

A cégnek emellett - a békéltető testületi meghallgatáson - biztosítania kell az egyezség létrehozatalára feljogosított személy részvételét. Ha a vállalkozás megsérti ezt az együttműködési kötelezettséget - a fogyasztóvédelmi törvény alapján - bírságot szabnak ki rá.

Ugyanakkor az együttműködő vállalkozások számára a békéltető testület általi problémarendezés semmilyen plusz terhet nem jelent, és nem éri őket sérelem. Ez az alternatív vitarendezési fórum jelentősen egyszerűsíti a fogyasztók érdekérvényesítését, amellyel az eljárási idő - az ügy jellegétől függően - 3-4 hónapra rövidül le. Ez az éveken át tartó bírósági eljárásokhoz képest nagy változást jelent - áll a közleményben.

Magyarországon 16 éve működnek békéltető testületek a fővárosi és megyei kereskedelmi és iparkamarák mellett. A testületek iránti bizalom folyamatosan nő: amíg 2006-ban 3542 üggyel fordultak azokhoz az állampolgárok, 2014-ben már több mint 10 ezer reklamációt kezeltek. Tavaly a vállalkozások 75 százaléka együttműködött a békéltető testületek előtti vitarendezési eljárásban. A módosítás célja az, hogy  még több vállalkozás kapcsolódjon be ebbe az alternatív vitarendezési eljárásba.

panasz fogyasztó
Kapcsolódó cikkek