BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A boldogságból nem lehet megbukni

Már közel kétszáz iskolában része az oktatásnak ez a tantárgy, boldogságórákban már világelsők vagyunk.

Tudják mi az a hála mese vagy a panaszmentes verseny – olyan feladatok, amit a boldogságórákon adnak fel az iskolában. Igen, a matek és a kémia mellett már ilyen is van. Ráadásul még matekból is jobbak lesznek tőle a diákok, azon kívül, hogy bizonyítottan növelik az önbizalmat, fokozzák a kreativitást és a koncentrációs képességet. 

Egyre több iskolában alkalmazzák sikerrel a Boldogságórákat, amelyeken a diákok csoportosan és egyénileg ismerik meg a boldogság fő összetevőit. Hasonló kezdeményezések világszerte léteznek különböző formákban, még akár iskolai keretek között is, de Magyarországon van a legtöbb olyan diák, aki részt vesz ebben a programban, boldogságórákban már világ elsők vagyunk. Ránk is fér, boldog órák számában ugyanis a legtöbb felmérés szerint elég rosszul áll hazánk.

„Személyes indíttatása volt annak, hogy elkezdtem azzal foglalkozni mitől lehet boldogabb az ember élete. – mondta Bagdi Bella, a program ötletgazdája és kidolgozója. – Húsz évesen egy hátizsákkal érkeztem Magyarországra Erdélyből és pár év alatt olyan mélypontra jutottam lelkileg, hogy azzal muszáj volt kezdenem valamit. Önsegítés közben találtam rá és kezdtem el foglalkozni a pozitív pszichológia tudományával. Ebből évek alatt megszületett egy 10 hónapos tréning, a boldogságról. Felnőtteknek tartottam és sok pedagógus volt közöttük, akik egyre arra biztattak készítsek hasonlót gyerekeknek is. Boldogságkutatók tapasztalatai alapján a Jobb Veled a Világ Alapítvánnyal egy teljes programot dolgoztunk ki iskolák számára. Ehhez, idén már több mint háromezer pedagógus csatlakozott, a Boldog Iskola címet eddig közel kétszáz iskola nyerte el, továbbá Böjte Csaba gyermekotthonaiban is elindultak a boldogságóráink. Az adataink szerint 50-60 ezer diák vesz részt jelenleg boldogságórákon Magyarországon.”

Azt pedig már több vizsgálat is bizonyítja, hogy a Boldogságórák csökkentik a tanulók szorongását, miközben erősíti önbizalmukat. Így nemcsak kiegyensúlyozottabbá válnak a gyerekek, de az iskolában is jobban teljesítenek. 2015-2016-os tanévben, az ELTE Pozitív Pszichológia Laboratóriuma tudományos vizsgálatot végzett a Boldogságóra program hatékonyságával kapcsolatban. Prof. Oláh Attila, a kutatócsoport vezetője úgy összegezte, hogy a boldogságórák hozzájárulnak a diákok pozitív lelki fejlődéséhez, erősítik az önbizalmat, a kitartást, fokozzák a koncentrációs képességet, fejlesztik a divergens gondolkodást és kreativitást. A boldogságórákon a boldogságkutatók által a leghatékonyabbnak bizonyult boldogságfokozó technikákat ismertetik meg a diákokkal. A 10 téma a következő: a hála gyakorlása, az optimizmus gyakorlása, a társas kapcsolatok ápolása, jócselekedetek gyakorlása, célok kitűzése és elérése, megküzdési stratégiák, apró örömök, megbocsátás gyakorlása, testmozgás és a fenntartható boldogság stratégiái.

„Azért, hogy egyértelmű legyen, hogy mekkora szükség van minderre, idén elkészítettük az ELTE Pozitív Pszichológiai Kutatócsoportjával közösen Magyarország boldogságtérképét is- mondta Bagdi Bella. – Elég, ha az eredményeire gondolunk: a válaszadók csupán 12 százaléka nyilatkozott úgy, hogy eléri a mentális egészség csúcsállapotát – mondta Bagdi Bella. - Nemzetközi összehasonlításban ezzel, az európai mezőny végén vagyunk. Persze, gondolhatjuk, hogy van ennél fontosabb gondunk is, de ez ennél sokrétűbb problémára világít rá. A boldogság ugyanis nem csupán egy egyéni helyzet, meghatározója a mentális és ezen keresztül a testi egészségünknek, az életkedvünknek, a munkavégzésünk hatékonyságának – tehát akár még gazdasági vonatkozásai is vannak, de az mindenképpen milyen hangulatban telik az életünk, közösségi szinten. Van tehát hova fejlődnünk, a jó hír pedig az, hogy képesek vagyunk fejlődni. A boldogságszintünk, a mentális egészségünk alakulása ugyanis a saját kezünkben van. A boldogság nagyon sokféle szinten gazdagíthatja az életünket. Ez nem azt jelenti, hogy nincsenek gondok az életünkben. Egy boldog ember nem attól boldog, hogy gondtalan, hanem attól, hogy képes megküzdeni azokkal a helyzetekkel, nehézségekkel az életében, amelyek boldogtalanná is tehetnék. Ezt megtanulni pedig sosem késő, igaz minél korábban kezd valaki hozzá, annál hosszabban teremt magának egy élhetőbb életet.”

Boldogság: Idősebbek is elkezdhetik!

Vannak olyan tevékenységek, amelyek alkalmasak arra, hogy visszaadják az életkedvünket és boldogabbnak érezzük magunkat. Ilyen, a kacagás, a kocogás, a lazítás, az érintés, és az, ha segítünk másokon.

A kacagás előszobája a mosoly. Ha szélesen mosolygunk, agyunk örömközpontja azt üzeni a testünknek: örülj! A nevetés innen már csak egy lépés, ami növeli a szervezet ellenálló képességét, és csillapítja a fájdalmakat.

A kocogás olyan módosult tudatállapotot alakít ki, ami megakadályozva az elme szorongásközpontjának működését. Ilyenek még a bemelegítő  gyakorlatok, a nagy ívű, lendületes mozgások, mint például a karkörzés.

A nyugodt környezetben  végrehajtott lazítás során elernyednek az izmok, és könnyebben felidézhetjük kellemes, boldogító élményeinket, amik ugyancsak megnyugtatnak és jókedvre derítenek.

A simogatás, az érintés megnyugtat. Hatására testünk boldogsághormont termel, ami aktiválja immunrendszerünket.  A másokon való segítés pedig felvidít, és igazán jó érzéssel tölt el minden segítőt. Ugyancsak tudományosan igazolt dolog, hogy ez nem csupán a kedvünknek, az egészségünknek is jót tesz.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.