Közélet

Magyar aszú a világ legjobb borai között

Az előkelő 20. helyezést érte el a bod­rogkeresztúri Dereszla Pincészet 2009-es évjáratú 5 puttonyos aszúja a világ egyik vezető bormagazinja, az amerikai Wine Enthusiast ma publikált éves top 100-as listáján.

A tekintélyes Wine Enthusiast című borszaklaptól újabb elismerést kapott a Dereszla Pincészet, amely a 2009-es aszújával harmadszor került fel a nemzetközileg is elismert listára. A Bai Edit főborász által készített borok közül legutóbb a 2007-es évjáratú 5 puttonyos aszú egy másik vezető borszakmai magazin, a Wine Spectator top 100-as listáján szintén huszadik lett.

A Dereszla Pincészet a Tokaji borvidék egyik legpatinásabb múltú borászata, első írásos említése 1406-ból származik – mondta el a Világgazdaságnak Kalocsai László, a társaság ügyvezetője. Az évente feldolgozott mintegy nyolcezer mázsa szőlőt hozzávetőleg 130 hektárról szerzik be, ebből 35 hektárt maguk művelnek, a fennmaradó területen integrációs rendszerben folyik a gazdálkodás. A cég már januárban meghirdeti a felvásárlási árat, ez pedig Kalocsai László szerint nemcsak az időzítése miatt egyedülálló a borvidéken, hanem azért is, mert meghirdetett áraik magasnak számítanak. Cserébe viszont azt várják el a szőlősgazdáktól, hogy tartsák be az általuk megszabott technológiai paramétereket.

Kalocsai László, a Dereszla Pincészet ügyvezetője
Fotós: Móricz-Sabján Simon

A Dereszla borainak 15 százaléka édes, aszú vagy késői szüretelésű bor. A száraz boraik közül legnagyobb mennyiségben furmintot értékesítenek, de nagy fantáziát látnak a borvidék legfiatalabb fajtájában, a kabarban is – mondta az ügyvezető.

Két feldolgozóban mintegy 600-700 ezer palack Dereszla-bor készül. A Dereszla Pincészet kapacitása 350 ezer, az azonos tulajdonosi körbe tartozó, szintén Dereszla-borokat előállító Henye Borászat Kft. pedig jövőre eléri az egymillió palackot. Így fokozatosan tudják bővíteni termelésüket, részben új területek integrációba vonásával, részben pedig saját új telepítésekkel. Azt tervezik, hogy 2019-ben közel húszhektárnyi korábbi szőlőterületet fognak újra termelésbe.

Boraik 80 százalékát exportálják, több mint negyven országba jutnak el a Dereszla-borok. A legnagyobb piac Franciaország, ahol a hagyományos értékesítési csatornák mellett jelentős a – Magyarországon is egyre elterjedtebb – borvásárokon elért forgalom. Fontos exportpiac az Egyesült Államok – ahol az Evolúció furmint a húzótermék –, továbbá az Egyesült Királyság, Skandinávia és Lengyelország, Ázsiában pedig Japán.

A Dereszla a tokaji borászatok között abban is különleges, hogy 2005 óta üzemi szinten gyakorlatilag folyamatosan nyereséges. Kalocsai László szerint ez annak is köszönhető, hogy a borvidéken az elsők között ismerték fel a száraz borok jelentőségét, és sikerült – például a Franciaországban rendkívül népszerű, 12-15 eurós polci áron kínált Tokaji Dry márkán keresztül – új fogyasztókkal is megismertetniük a „tokaji” nevet.

A most díjazott aszúról – amelyik a Világgazdaság Top 100 magyar bor 2017 kiadványában is szerepel – az ügyvezető elmondta, hogy a 2009-es év a tokaji borvidék egyik kiemelkedő évjárata volt, amikor az enyhe tél után korán érkezett a tavasz. A meleg, száraz nyár után a szőlő aszúsodási folyamata ideális körülmények között indult el, az aszúborok pedig nagyon gazdag beltartalmi értékeket, friss, gyümölcsös jelleget mutatnak.

Az idei évjárat Kalocsai László szerint szintén biztató, az időjárás a borvidék összes fajtáját engedte jó minőségben leszüretelni, a pezsgőalapanyagtól az aszúszemekig. A szeptember–októberi átlagosnál melegebb időt éppen a legjobbkor szakította meg egy esős időszak, beindítva az aszúsodást, úgyhogy aki kivárta, jó minőségű aszúszemeket szüretelhetett.

Wine Enthusiast Tokaji borvidék Kalocsai László Dereszla
Kapcsolódó cikkek