Közélet

Nehéz megtartani a jó munkaerőt

A humán erőforrással kapcsolatos legnagyobb kihívás a magyarországi vállalatoknak a tehetségek vonzása és megtartása – derül ki egy most készült felmérésből.

Befogadó légkör, közösségi programok és vonzó juttatások, ezeket értékelik a legtöbbre a dolgozók – derül ki az Aon Magyarország humánerőforrás-tanácsadó cég munkavállalói élményeket vizsgáló kutatásából. Az alkalmazottak a vállalati gyakorlatok közül a legkevésbé az alumni közösséget, a globális mobilitási programot és az outplacement stratégiát szívelik. (Utóbbi egy olyan humánpolitikai eszköz, amely segítséget nyújt az elbocsátott dolgozó és a munkáltató számára a leépítésből eredő pszichológiai, szociális és jogi hatások feldolgozásában, illetve az álláskeresésben.)

Forrás: Shutterstock

A felmérés tizenöt iparágban működő, mintegy 113 cég vezetőinek, HR-eseinek véleményére támaszkodik, akik összesen csaknem 180 ezer embert foglalkoztatnak Magyarországon. A kutatásban részt vevő cégek fele az IT/telekommunikációs szektorban tevékenykedik, terméket gyártó vállalat, illetve pénzügyi szolgáltató.

A cégek többségénél egy- vagy kétévente mérik a munkavállalók elkötelezettségét és a vállalati kultúrát is. Jelenleg a legnagyobb HR-kihívást a tehetségek vonzása és megtartása jelenti, majd a munkavállalók motiválása, illetve a vezetői fejlesztés és a szervezeti kultúra erősítése következik. A vállalatok kétharmada úgy véli, két év múlva is hasonló kihívásokkal szembesülnek majd.

Az Aon következtetése szerint három dolog szükséges a dolgozókkal való folyamatos párbeszédhez: bátorság, kíváncsiság és technológiai jártasság. A kíváncsiságot az testesíti meg, hogy a vezetők szeretnék tudni, mi történik a dolgozóikkal, érdeklődnek az adatok iránt, és nyitottak a visszajelzésekre. A felmérés szerint a magyarországi cégek 54 százaléka tartozik a kíváncsi kategóriába. Technológiai jártasság – vagyis vezetői szinten a dolgozókkal kapcsolatos felmérési és riportplatformok alkalmazása – a vállalatok 30 százalékát jellemzi. A sikerhez bátorság is szükséges, azaz a munkaadó mer kemény kérdéseket feltenni a dolgozóinak, nyitott a válaszokra, és változtat is a gyakorlatán. A cégek 49 százaléka tekinthető bátornak.

A kutatás szerint az IT/telekommunikációs cégek 53 százaléka felkészült a munkavállalói élmény folyamatos fejlesztésére, míg a termelésben, szállítmányozásban érdekelt vállalatok csupán harmada tartozik ebbe a kategóriába.

munkaeró humán erőforrás munkahely
Kapcsolódó cikkek