A Hableány mentését élőben közvetítő M1-en azt mondták, hogy az előzetes tájékoztatás szerint hat órán át is eltarthat a mentés. Jasenszky Nándorra, a Terrorelhárítási Központ társadalmi kapcsolatokért felelős osztályának vezetőjére hivatkozva a közszolgálati csatorma tudósítója azt mondta: a művelet legkritikusabb pontja az lesz, amikor a meder aljától elemelkedik a hajótest. Elmondta:
a művelet több szakaszból áll majd, ezalatt többször is átvizsgálják majd a hajót.
A hajó egyik része már megjelent a felszínen. Az előzetes információk szerint amikor a kapitányi híd előbukkan, megállnak az emeléssel, és egy tűzoltóbúvár felderíti azt a területet, ahol a kapitány tartózkodott a baleset pillanatában. Ha holttestet fedez fel, az az elsődleges, hogy felhozzák. Ezután a mosdót és a gépház felé vezető lépcsőt vizsgálja át, majd újabb emelés történik, azután szivattyúzás.
A tervek szerint négy fázisban történik meg a hajó kiemelése, amely várhatóan az egész délelőttöt igénybe veszi majd.
Helyszíni információk szerint először a kapitányi hídig emelik meg a hajót, majd a teremszintig, utána a vízvonalig, majd végül az egész járművet a felszínre hozzák, és az előre odavitt uszályra helyezik.
Az egyes fázisok során a búvárok behatolnak a hajótestbe, hogy eltávolítsák a munkálatokat akadályozó tárgyakat, bútordarabokat, a holttesteket eltakaró berendezési tárgyakat.
Megtalálták az egyetlen gyermekáldozatot is
A hatóságok felkészültek a Hableányból esetlegesen kiömlő üzemanyag felfogására is, mivel a hajótestben 1400 liter gázolaj van – értesült a helyszínen a Távirati Iroda.
[enews_gallery id='1562774']
Képre kattintva galéria nyílik!
Újabb hevedert kell bekötni a dunai hajóbalesetben elsüllyedt Hableányra, mert sérülést találtak a hajó jobb oldalán. Az M1-en azt mondták: a kiemelést megnehezítette, hogy a Hableány besodródott az uszály alá.
Götz Sándor hajómérnök elmondta: a hajón látható sérülés nem akadályozza a kiemelés folytatását. Elhangzott, hogy a megtalált négy holttest között van az egyetlen gyermekáldozat is. A mentés helyszínén van Pintér Sándor belügyminiszter is.
A Hableány sétahajó május 29-én este süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet.
Pintér Sándor belügyminiszter a hajó kiemelésével kapcsolatos feladatokkal a Terrorelhárítási Központot (TEK) bízta meg.
A Hableány 1949-ben épült, a hajó 27,2 méter hosszú, 4,8 méter széles és 5,2 méter magas, a súlya 50 tonna. A turistahajó kiemelésére Komáromból érkezett pénteken a 200 tonna emelésére is képes Clark Ádám úszódaru.
A Hableánnyal összeütköző Viking Sigyn szállodahajó ukrán kapitányát vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó, gondatlanságból elkövetett veszélyeztetése vétségének gyanúja miatt hallgatták ki gyanúsítottként és tartóztatták le.
Hajóskapitány: a rádiókon nem jeleztek veszélyhelyzetet
Egyik hajózási rádiócsatornán sem jeleztek veszélyhelyzetet a május 29-ei dunai hajóbaleset idején – közölte Tolnay Zoltán hajóskapitány, aki szintén szolgálatban volt a Dunán a tragédia idején.
A konkrét ütközést nem látták, ők a Lánchíd alatt voltak, a rádión pedig először azt hallották, hogy emberek vannak a vízben – ismertette. A hét ember kimentése szakszerűen zajlott – tette hozzá. Kitért arra is, hogy a Viking Sigynnek kellett volna megkezdenie a kommunikációt a kisebb Hableánnyal. Tolnay Zoltán azt mondta, hogy a történtek mélyen megrázták a hajósokat.
Átfesthették a Viking Sigyn szállodahajót
A dél-koreai Yonhap hírügynökség szerint átfestették a Viking Sigyn szállodahajó egy részét a Hableány tragédiája óta – számolt be tudósításában az index.hu.
A 28 halálos áldozattal, köztük 26 koreai turista halálával járt baleset kapcsán a dél-koreai fél korábban is kifogásolta, hogy a svájci bejegyzésű Viking Cruises tulajdonában lévő hajó elhagyhatta Magyarországot a tragédia után.
A Panorama Deck Kft. saját halottjának tekinti a Hableány balesetében elhunyt kollégáit – közölte a társaság szóvivője. A május 29-én a Margit híd mellett balesetben elsüllyedt Hableány hajó kiemelése a Panorama Deck legénysége számára felkavaró élményt jelent. A vállalat minden tagja gyászolja a tragédiában elhunyt kollégáit és utasaikat. „Együtt érzünk a családokkal és a barátokkal, osztozunk a veszteségükben” – fogalmaztak. Azt írták: ha a közvetlen hozzátartozók elfogadják, és kollégáik másként nem végrendelkeztek, akkor hajós temetésen búcsúznak majd el tőlük.