Egyre erősebb trend – nemcsak a fiatalok, hanem az idősebb generációk körében is –, hogy a közösségi média-platformok – Facebook, Twitter, Instagram – felületein fotók formájában osztják meg az életük szinte minden pillanatát a felhasználók.
Manapság olyan típusú és tematikájú fotókat készítünk és osztunk meg a nagyvilággal, amelyeket a klasszikus fotóalbumokban nagy valószínűséggel nem láthatunk: a papíralapon megörökített emlékeink között nem sok kávéscsésze vagy spagetti látható. A digitális világban, az Instagram-korszakban viszont az ételeink és italaink lefotózása eddig nem látott mértéket öltött.
A fényképek megosztására specializálódott Instagramon ugyanis csaknem 360 millió képet találhatunk,
ha a keresőbe a #food (az étel angol megfelelője) szót pötyögjük be. Változatos a felhozatal: a luxuséttermek fogásaitól kezdve az otthon sütött tortán át egészen az ínyenc halételekig szinte mindent megörökítenek és megosztanak az emberek a nagyközönséggel.
Ahogy a nagyvilágban, úgy Magyarországon is divatos lett az élelmiszerek, ételek és italok fényképezése. Hazánkban külön keresőszót alkottak a „kajafotózó” felhasználók. A magyarok egymás ételeit úgy találják meg az online térben, ha a #mutimiteszel kifejezésre keresnek rá.
Evolúciós késztetés más megjelenésben
Az ételek lefotózásának sok-sok motivációja lehet, ám a VG.hu-nak nyilatkozó pszichológus szerint egy evolúciós késztetés lehet a jelenség hátterében, igazodva a 21. század technikai feltételeihez.
Az étel mindig is egyfajta státuszszimbólum volt, napjainkban is mondhatjuk annak. Az étel és elérhetősége mindig nagyon fontos volt az evolúció során
– magyarázta Gyöngyösi Alexandra Bianka pszichológus lapunk megkeresésére.
A szakértő hozzátette: az evolúció során ivódott belénk ez a jelzés, és a mai napig nem tudtuk levetkőzni, csak a kifejezés módja változott. A pszichológus a VG.hu-nak elmondta: azért is szeretik a férfiak a széles csípőjű, telt lányokat, mert ez az evolúció során mindig azt jelezte, hogy megkapják a szükséges ételt, egészségesek, és így megfelelő reprodukciós képességgel rendelkeznek, valamint nagyobb valószínűséggel képesek felnevelni a gyermekeiket.
A „kajafotók” – a szakértő meglátása szerint – tehát nem másnak köszönhetik népszerűségüket, mint az emberi természetnek, amely teljesen új kifejezésmódot talált egy régi beidegződésnek.
A képmegosztók császárai
Nem csak az ételekről és italokról találhatunk több százmillió képet a legnagyobb fotómegosztó portálon. A háziállatokról is milliók osztanak meg képet,
a kutya (237 millió) és a macska (189 millió) is nagyon felkapott keresőszó.
Az Instagram egy olyan online közösségi felület, amely fotók és rövid videók megosztására specializálódott. A képeket és a videókat kizárólag okostelefon segítségével lehet megosztani a nagyvilággal vagy a barátainkkal, a feltöltött tartalmainkat pedig különböző funkciók segítségével tudjuk szerkeszteni.