Közélet

Közel 170 millió gyereket lökött ki az iskolapadból a koronavírus

Világszerte több mint 168 millió gyermeket érintettek a pandémia miatti iskolabezárások az elmúlt egy évben. Az UNICEF szerint oktatási vészhelyzet van, amely a legkiszolgáltatottabb gyerekeket érinti leginkább – a szervezet ezért egy különleges installációval hívja fel a döntéshozók figyelmét arra, hogy mennyire fontos lenne nyitva tartani az iskolákat.

Az UNICEF szerdán közzétett, legfrissebb adatai szerint a COVID-19 járvány miatti iskolabezárások világszerte több mint 168 millió gyermeket érintettek az elmúlt egy évben. 214 millió diák – vagyis minden hetedik gyermek – háromnegyed éve nem tud az iskolája falai között tanulni. Tizennégy olyan ország van, amely túlnyomórészt zárva tartotta oktatási intézményeit 2020 márciusa és 2021 februárja között. Ezeknek az országoknak kétharmada Latin-Amerikában és a Karib-térségben található, ahol közel 98 millió iskolás érintett. Leghosszabb ideje Panamában tartanak zárva az iskolák, ezt követi El Salvador, Banglades és Bolívia.

Katasztrofális oktatási szükségállapotot okoznak az iskolabezárások. Azok a gyermekek, akik kiszorulnak az iskolából és a személyes oktatásból, minden egyes nappal egyre jobban lemaradnak. Ennek pedig főként a legkiszolgáltatottabb helyzetben lévő gyerekek isszák meg a levét. Nem engedhetjük meg, hogy újabb év teljen el korlátozott iskolai oktatással. Fontos, hogy – lehetőség szerint – elkerüljük a hosszan tartó iskolabezárásokat, illetve prioritásként kezeljük az iskolák újranyitását

– mondta Henrietta Fore, az UNICEF ügyvezető Igazgatója.

Az iskolabezárások súlyos következményekkel járhatnak: számos országban magas annak a kockázata, hogy akik egy éve nem ülhetnek az iskolai padban, azok már sosem térnek vissza az osztályterembe, gyermekházasságba vagy gyermekmunkába kényszerülhetnek. Pedig gyermekek milliói számára az iskola az a hely, ahol nem csak tudást, de ellátást, tápláló élelmet is kapnak, kapcsolatba léphetnek társaikkal, az iskolában továbbá elérhetőek az egészségügyi és immunizációs szolgáltatások is. Minél hosszabb ideig tartanak a bezárások, annál hosszabb ideig fosztják meg ezektől a gyerekeket.

Fotó: UNICEF

Az UNICEF bemutatta az „Osztályterem pandémia idején” című installációját az ENSZ New York-i központjában. A világszervezet ezzel a figyelemfelkeltő installációval kívánja felhívni a döntéshozók figyelmét az oktatási vészhelyzetre. Álláspontjuk szerint mindent meg kell tenni az iskolák nyitva tartása, illetve az újranyitás elősegítése érdekében, valamint azért is, hogy a következő időszakban még nagyobb figyelem jusson az oktatásra.

Amint a diákok visszatérnek az osztálytermeikbe, támogatásra lesz szükségük, hogy felzárkózzanak. Prioritásként kell kezelni a diákok egyéni szükségleteit, élelmezését, fizikai és mentális egészségük megőrzését

– mondta Henrietta Fore.

A téma fontosságát jelzi az a gyakorlati útmutató is, amit az UNICEF a legnagyobb világszervezetekkel közösen adott ki az iskolák újranyitásához. A nemzeti és helyi hatóságok számára készült anyagot az ENSZ Gyermekalapja mellett az UNESCO, az UNHCR (ENSZ Menekültügyi Főbiztossága), a WFP (Világélelmezési program) és a Világbank jegyzi és ajánlja a kormányok figyelmébe.

UNICEF koronavírus oktatás iskolabezárások
Kapcsolódó cikkek