Kétszázezer eladott jeggyel zárja első évadát az eSzínház, amely a járványügyi korlátozások feloldása után is tovább üzemel. Az ősztől sok színház hibrid üzemmódra vált, nyitva hagyják a pandémia miatt létrehozott virtuális nézőterüket is.
Sándor Tünde
2021.06.25, 07:19
Megosztom a cikket
Számottevő bevételhez jutottak a 2020 novemberében másodszor is kényszerpihenőre ítélt színházak a pandémia miatt megnyitott online csatorna, a streamelt előadások révén. A virtuális nézőterek nem zárnak be az eSzínház csütörtök esti évadzáró előadása után sem.
Őszig „nyáresti vetítéseket” tartanak, szeptemberben megrendezik az első eSzínházi Fesztivált, és tovább bővítenék a bérletes előfizetők körét, valamint a rögzített előadások kínálatát
– mondta az eSzínházat működtető nonprofit szervezet, az Alapítvány a Magyar Színházakért kuratóriumának elnöke, Légrádi Gergely a Világgazdaságnak.
Az egyelőre háromszereplős piacon a tavaly szeptemberben startolt eSzínház vált vezetővé.
Az elmúlt kilenc hónapban közel 200 ezer jegyet értékesített több mint 30 szerződéses partnere 250 előadására,
amelyeket – néhány archív felvételtől eltekintve – full HD felbontásban közvetítettek. (A másik két szereplő a SzínházTV és a Jegymester.)
A nézők tényleges száma az eladott jegyek 2-2,5-szerese lehet, miután egy e-színházjeggyel többen is a képernyő elé ülhetnek. A szezon egészében az online előadásokra decemberben, a családi és céges ajándékvásárlások idején volt a legnagyobb az igény. Állandó közönséget jelentettek a külföldön élő magyarok is.
A jegyek 10-20 százalékát külföldön vásárolják, tavaly szeptember óta 125 országban nézték meg az eSzínházból streamelt előadásokat. Ez a hatalmas siker rendkívüli motiváció a társulatoknak is.
Fotó: Balogh Zoltán / MTI
Hasonlóan nagy az érdeklődés a vidéki színházak előadásai iránt a belföldiek körében is, sőt, a két erdélyi színház, a nagyváradi és a marosvásárhelyi bemutatóira folyamatosan jól fogynak a jegyek – tájékoztatott Légrádi Gergely. Az eSzínház működtetői büszkék rá, hogy
a járvány időszakában a nehéz helyzetbe került színházi szakmának komoly anyagi segítséget jelentett az új platform,
és arra is, hogy eközben még jótékonykodni is tudtak, például a Radnóti Színház kezdeményezésére több száz jegyet ajándékoztak négy Covid-kórház dolgozóinak – hangsúlyozta Légrádi Gergely. Májusban, a járványügyi korlátozások enyhítése után kinyithattak volna a színházak, ám a többség mégsem élt ezzel a lehetőséggel, mert az évad végén, a védettségi igazolványhoz kötött színházlátogatásoknál már kockázatosnak tűnt zárt térben közel engedni egymáshoz a nézőket, veszteséget termelni pedig senki sem akart.
A pandémia idején az eredetileg vártnál is több, egyelőre nem számszerűsített bevételt termelő virtuális előadásokat eddig kárenyhítő, mostantól viszont pluszbevétel-termelő lehetőségként működtetik majd.
A keresletet hosszú távon garantálja, hogy az eSzínház előadásaira jegyet vásárlók 50-60 százaléka nem ment volna el abba a színházba, amelybe e-jegyet váltott. Vagyis
az online csatorna kimutatottan pluszközönséget hozott, és hozhat a jövőben is a színházaknak.
A hibrid rendszer, a színházi élet digitalizációja már a koronavírus-járvány megjelenése előtt is tervbe volt véve, az eszközöket, illetve a kínálatot a karanténidőszakban olyan gyorsan és olyan széles körben lehetett ismertté tenni, hogy az átírt minden korábbi prognózist.
Nonprofit csatorna
A medián jegyár 3900 forint volt az eSzínházi előadásokra, a havi előfizetés 5990 forint, nyárra – korlátozott számban – 4990. A nettó jegyárbevétel összegének 70-90 százalékát minden előadás után kifizeti az alapítvány a színházaknak, amiből azok többek között a jogdíjakat is fedezik.
Ne maradjon le a Világgazdaság híreiről, olvassa őket mindennap!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.