Közélet

BKV a 3-as metróról: a megoldásra törekszünk

A fővárosi cég tárgyalóasztalhoz hívta a Swietelsky Vasúttechnika vezetőségét, miután kiderült, kérdéses az M3-as metróvonal alagútfelújításának finanszírozása.

Az építőipari árak változására vonatkozó tényleges statisztikai adatok (indexek) eltérő figyelembevételével

indokolta a BKV a 3-as metró alagúti felújítása kapcsán felmerült többmilliárdos túlárazást a Világgazdaságnak.

Míg a főváros összesen 9,55, az ITM már csak 6,49 milliárd forint drágulást tart indokoltnak a beruházásnál. A kivitelező a Swietelsky Vasúttechnika Kft., a cég eredetileg tartalékkerettel együtt 50,18 milliárdért vállalta a projektet,

amelynek határideje tavaly nyáron kifutott, a rekonstrukció viszont nem ért a végére. Ezt főképp a metróvonal középső szakaszán zajló állomásfelújítás elindulásának csúszásával, valamint a déli szakasz nem tervezett azbesztmentesítésével magyarázták. A folytatásról hosszas, majd egy éves alkudozást követően szándéknyilatkozatot írtak alá a felek,

ennek értelmében a BKV közel 20 százalékkal, tartalékkerettel együtt 59,73 milliárd forintra emeli a szerződéses árat, a Swietelsky Vasúttechnika pedig 2023 január elejére befejezi a munkát.

Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Ahhoz azonban, hogy a szándéknyilatkozatból tényleges szerződésmódosítás legyen, az uniós szabályok értelmében szükség volt első körben az ITM, mint irányító hatóság jóváhagyására. Ennek oka, hogy az M3 projekt forrásait a szaktárca illetékes helyettes államtitkársága kezeli: 217,5 milliárd forint támogatási összegről van szó, ebből 172,72 milliárd IKOP finanszírozás, 44,77 milliárdot pedig a központi büdzsé áll. A drágulásról szóló tervezetet az év elején nyújtották be, az ITM állásfoglalása június 4-én érkezett meg. A BKV szerint az ellenőrzés két főbb megállapításra jutott:

  • támogathatósági, elszámolhatósági, valamint műszaki szempontból a dokumentumok tartalma a felhívásban foglaltakkal és a támogatási szerződéssel meghatározott projektcéllal összhangban áll, így az ellen kifogást nem tettek,
  • a tervezetben a felek által megemelt 9,1 milliárd forint átalányár + 5 százalék tartalékkeret összegből a Támogatási Szerződés keretében az IKOP hazai társfinanszírozás terhére mindösszesen 6,2 milliárd forint + 5 százalék tartalékkeret számolható el.
  • Mindez tehát azt jelenti, hogy bár az ITM jóváhagyja a szerződésmódosítást, a BKV és a Swietelsky Vasúttechnika között kialkudott összegen belül körülbelül 3 milliárd forintra jelenleg nincs fedezet.

    A fővárosi tulajdonú közlekedési társaság azt írta lapunknak, hogy elemzik az állásfoglalás tartalmát, ami ellen 10 napon belül kifogást terjeszthet elő. Egyúttal jelezte, hogy mivel az ITM nyilatkozata az elvégzett számítások részletezését nem tartalmazza, fontosnak tartja a határozatot alátámasztó dokumentumok megismerését.

    Ezzel párhuzamosan tárgyalást kezdeményezett a Swietelsky Vasúttechnika Kft. vezetőségével is.

    Ennek kapcsán úgy fogalmaztak, hogy „a BKV továbbra is a megoldásra törekszik, döntését az egyeztetéseket követően hozza meg, szem előtt tartva az M3 metrófelújítás határidőre történő befejezését”. Utóbbi azért különösen fontos, mert az uniós források 2023. december 31-ig hívhatók le, és addigra a teljes beruházást be kell fejeznie. Ha ez nem történik meg, illetve a főváros nem tudja rendezni a kialakult helyzetet, az Európai Bizottság a csaknem 173 milliárd forintos uniós támogatás valamekkora részének visszafizetésre kötelezheti Magyarországot.

    3-as metró BKV felújitás rekonstrukció M3 ITM túlárazás alagút
    Kapcsolódó cikkek