BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kulcsszereplő lehet Magyarország az önvezető járművek fejlesztésében

Tavaly 250 millió olyan gépjármű közlekedett a világ úthálózatán, amely kommuniká­ciós hálózatba volt kötve, 2025-től pedig eljöhet az az idő, amikor minden eladott új autó képessé válik a vezeték nélküli kommunikációra. Ezzel kézzelfogható közelségbe kerülhet az önvezető járművek néhány évtizede még csak sci-fikben vizionált korszaka.

A ténylegesen „autonóm” járművek globális térnyeréséhez széles körű iparági összefogásra van szükség a hálózati hatás megteremtése érdekében, éppúgy, ahogyan az autózás hajnalán, a 20. század elején.

Magyarország kulcsszereplő lehet az önvezető autók fejlesztésében. A zalaegerszegi ZalaZone járműipari tesztpályán iparági szereplők azt vizsgálják, hogy az önvezető autók hogyan tudnak egymással és a környezetükkel kommunikálni egy központi infrastruktúrán keresztül. A tesztpályán az Ericsson épített ki 5G-teszthálózatot 2019-ben.

Az új generációs hálózat két legfontosabb adottsága – a nagyobb adatátviteli kapacitás és az alacsony késleltetés – alkalmassá teszi az 5G-infrastruktúrát arra, hogy hálózatba kapcsolt járművek sokasága legyen képes valós időben a korábbiaknál lényegesen nagyobb adatmennyiséget küldeni és fogadni, amelyek alapján a sofőr – legyen hús-vér ember vagy mesterséges intelligencia – jó döntést tud hozni.

A technológia révén az út mentén elhelyezett szenzorok és közlekedésirányító rendszerek jelzést küldenek a járműveknek, azonnal értesülhet a vezető például egy balesetről vagy egy lámpás csomópont terheltségéről, és új, kevésbé forgalmas útvonalat választhat. Az állandó út–jármű kommunikációs kapcsolat elterjedésével a közlekedés dinamikája alapjaiban változhat meg, hiszen az útvonal és a sebesség automatikus optimalizálása nagyban csökkentheti a nagyvárosok forgalomterhelését és a dugók kialakulásának esélyét. A kevesebb dugó nemcsak kisebb környezetszennyezéssel, hanem gazdasági előnyökkel is járhat, hiszen több időnk marad produktív tevékenységekre.

Emellett a gyors, vezeték nélküli kapcsolat számos, a vezető kényelmét szolgáló megoldás bevezetését és alkalmazását teszi lehetővé. Így többek közt az autók fedélzeti számítógépén futó szoftvereket gyorsan, akár egy néhány perces megállás alatt, észrevétlenül lehet frissíteni, és ennek köszönhetően már nem csak a pár évenként esedékes időszaki szerviz során végezhető el ez a folyamat.

Ha a kutatások és a hálózati fejlesztések ilyen ütemben zajlanak, akkor néhány éven belül alapjaiban változhat meg a közlekedés mai képe. Lehet, hogy rövidesen elég lesz bemondani egy címet az intelligens autónknak, és az az optimális, leggyorsabb és legbiztonságosabb útvonalon visz el a célhoz. Vagy éppen egy tűzoltónak, mentőnek segít a rendszer gyorsabban elérni egy balesethez. Ehhez az is kell, hogy a gépjárműipari és technológiai fejlesztések mellett az 5G-hálózatok nemzeti és nemzetközi kiépítése és az ehhez szükséges döntések is kövessék a technológiai fejlesztések ütemét.

Az Ericsson építette ki az

5G

hálózatát a tesztpályán még 2019-ben

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.