BUX 51,325.34
-1.62%
BUMIX 4,158.45
-2.68%
CETOP20 2,361.1
-3.51%
OTP 17,140
-0.92%
KPACK 7,500
-11.76%
0.00%
-7.32%
-0.52%
-3.85%
ZWACK 16,500
-1.20%
+2.68%
ANY 1,530
-1.61%
RABA 1,290
-4.44%
+0.20%
-1.30%
-0.60%
-0.81%
OPUS 213.5
-2.95%
-2.50%
-2.36%
-0.51%
-1.71%
OTT1 149.2
0.00%
-3.91%
MOL 2,620
-2.38%
-3.12%
ALTEO 2,140
-5.73%
0.00%
-3.64%
EHEP 1,540
-9.14%
+0.83%
-4.19%
MKB 1,972
0.00%
-3.95%
-2.37%
+6.00%
0.00%
SunDell 39,600
0.00%
-14.81%
-5.66%
-3.87%
0.00%
+1.68%
NUTEX 14.96
-0.80%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 4,426
-3.24%
-1.89%
NAP 1,059
-8.71%
-14.90%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Közélet

A jövő hídjai 3D nyomtatással készülhetnek

Amszterdam után immár Velencében is átsétálhatunk 3D nyomtatással készült hídon. Ez csak egy jópofa performansz, vagy ez lesz a hídépítés jövője?

A maga nemében egyedülálló betonhidat adtak át az olaszországi Velencében. A szerkezet különlegessége, hogy 3D nyomtatással készült el – számolt be róla a New Atlas.

A híd egy új 3D nyomtatási módszerrel készült, melynek különlegességét az adja, hogy sem habarcsra, sem megerősítő acélelemekre nem volt szükség a betonszerkezet kialakítása során.

A hidat az ETH Zürich Egyetem és a londoni székhelyű Zaha Hadid Építésziroda Számítási és Tervezési Részlegének együttműködésében alkották meg. A speciális betontintát a (Magyarországon is két cementgyárral rendelkező) svájci Holcim Group legfrissebb fejlesztése biztosította.

Bár Kínában a korábbi években már több 3D nyomtatással készült betonhidat is bemutattak az elmúlt években (Pekingben és Sanghajban is létezik már ilyen szerkezet), azok még a hagyományos technológiával épültek.

A 3D betonnyomtatásnak ez az új módszere lehetővé teszi, hogy a hagyományos boltíves konstrukció alapelveit ötvözzük a digitális betongyártással, ahogyan az is megvalósítható, hogy csak ott használjuk anyagot, ahol ez szerkezetileg is szükséges, így a fölösleges alapanyag-felhasználást és a hulladék-keletkezését egyaránt szinte nullára csökkenthessük

– ismertette Philippe Block, az ETH Zürich kutatója.

Fotó: NAARO / newatlas.com

Shajay Blooshan, a Zaha Hadid Építésziroda tervezője elmondta, hogy az szerkezet megalkotásakor az ősi építészeti technikákat ötvözték a modern számítási és tervezési módszerekkel. A Striatus névre keresztelt híd szerkezetét tömörítéssel tartják össze, bármiféle egyéb megerősítés nélkül.

A Striatus az óriások vállán áll: feleleveníti az ősi motívumokat, megvalósítja az 1600-as évek jellegzetes szerkezeti logikáját, bemutatja a jelen digitális számítási és tervezési módszereit, és előrevetíti a jövő robotgyártási technológiáit

– fejtette ki Shajay Blooshan.

A szerkezet könnyen szétszerelhető, és újból felépíthető egy másik helyszínen. Jelenleg Velencében, az építészeti biennálé részeként a Giardini della Marinaressa parkban lehet megcsodálni és kipróbálni.

Bár a 3D nyomtatott betonhidak sorában úttörőnek számít a Velencében fellelhető remekmű, a hónap elején átadtak és használatba vettek egy szintén 3D nyomtatással elkészített acélhidat is Amszterdamban.

Különlegesség, hogy a híd ünnepélyes megnyitása egy robot segítségével történt. A MX3D holland cég által tervezett 12 méteres szerkezet egyfajta élő laboratórium lesz, hiszen a hídba telepített szenzorok hatalmas hálózatával a londoni Imperial College kutatói mérni fogják, megfigyelik és elemzik, miként reagál a gyalogos forgalomra az építmény, amely a világ első 3D-nyomtatott acélhídjának számít.

Kapcsolódó cikkek