BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magyarországi vasútállomások: kiderült, tucatnyit építenek át, hogy katonai célokra is alkalmasak legyenek – térképen az érintett települések

Összesen tizenkét dunántúli vasútállomást polgári és katonai felhasználásra alakítanak át.

Májusban jelent meg az uniós közbeszerzési értesítőben a MÁV Pályaműködtetési Zrt. ajánlati felhívása Veszprém állomás teljes átépítésének tervezésére – írta meg a Magyar Építők.

Kiderült: tucatnyi magyarországi vasútállomást építenek át, hogy katonai célokra is alkalmasak legyenek / Fotó: MÁV csoport / Facebook

A feltételes kiírás − a MÁV honlapján elérhető információk szerint − a Nyugat-magyarországi TEN-T vasútállomások alkalmassá tétele polgári és katonai kettős felhasználásra című projekt részeként jelent meg.

A projekt CEF- és hazai forrásból 12 dunántúli helyszín polgári és katonai kettős felhasználásra történő átalakítását célozza. A CEF-forrás kiegészítéseként, hazai finanszírozásból valósulnak meg az utasforgalmi fejlesztések, valamint Murakeresztúr állomás előkészítési munkái.

A tizenkét dunántúli helyszínen olyan infrastruktúra kivitelezésének előkészítése valósul meg, amely polgári célokat is szolgál: a rakodóterületek meg lesznek hirdetve közforgalmú rakodásra.

A vasúti infrastruktúra ezenfelül a személyszállítás terén előírt uniós feltételeknek is meg fog felelni: akadálymentességet szolgáló peronmagasság, korszerű vizuális és hangos utastájékoztatás létesül, szükség szerint megújulnak az állomási előterek, P+R és B+R parkolókat alakítanak ki, és gondoskodnak a zajvédelemről is.

A projekt eredményeként megvalósíthatósági tanulmány, környezetvédelmi hatástanulmányok, engedélyezési tervek, kiviteli tervek, kivitelezési tenderdokumentációk készülnek el a szükséges engedélyekkel és tanúsításokkal.

A kiválasztott helyszínek:

  • ­az 1. sz. Budapest–Hegyeshalom–országhatár vasútvonalon Almásfüzitő, Komárom, Nagyszentjános, Hegyeshalom
  • a 20. sz Székesfehérvár–Szombathely vasútvonalon Várpalota, Hajmáskér, Veszprém és Boba
  • a 30. sz. Budapest–Székesfehérvár–Nagykanizsa–Murakeresztúr vasútvonalon Murakeresztúr
  • a 40. sz Budapest–Pusztaszabolcs – Pécs vasútvonalon Sárbogárd, Dombóvár
  • a 41. sz. Dombóvár–Gyékényes vasútvonalon Kiskorpád
Forrás: MÁV

A Veszprém állomási tervezés főbb műszaki paraméterei:

  • 34 vágányhálózati kitérő cseréje, melyek mindegyikét a biztosítóberendezésbe kell kötni,
  • 9 ezer vfm vágány építése,
  • 8250 méter felsővezeték-hálózat építése,
  • 15 ezer  négyzetméter burkolt rakterület és
  • 4 útátjáró tervezése.

A rendelkezésre álló megvalósíthatósági tanulmány alapján környezetvédelmi hatástanulmány és kapcsolódó engedélyezési tervek elkészítése és engedélyeztetésre történő benyújtása, tervek tanúsítása, továbbá opciós feladatként a kiviteli tervek elkészítése és a kivitelezés tárgyában indítandó közbeszerzési eljárás tenderdokumentációjának összeállítása is a feladat része.

Az ajánlatok beérkezésének határideje június 19.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.