BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A filmipar óvatosan közelít a mesterséges intelligenciához – azonban hamarosan megkerülhetetlen lesz

Pár éven belül már nézhetünk mesterséges intelligenciával készül filmeket. A nagy stúdiók egyre többször alkalmaznak MI-modelleket.

A hollywoodi filmstúdiók óvatosan bánnak vele, miközben a közösségi média szereplői már aktívan használják a generatív mesterséges intelligenciát (MI) a tartalomgyártásban. 

Emma
A filmipar óvatosan közelít a mesterséges intelligenciához / Fotó: Photo12 / AFP

A Deloitte elemzői szerint a tartózkodó magatartás hátterében elsősorban a technológia éretlenségével összefüggő, szerzői jogi és anyagi okok húzódnak meg. Ugyan a filmgyártásban is kísérleteznek, az MI ma inkább üzleti területen nyújthat segítséget a nagy stúdióknak.

A vezető filmstúdióknak egyre több gondot okoznak a növekvő gyártási, működési és marketingköltségek, miközben a közösségi médiával, a felhasználói tartalmakkal és a videójátékokkal is meg kell küzdeniük a fogyasztókért és a bevételekért. 

Az elemzők szerint bár az MI a kép, hang és videókészítésben dinamikusan fejlődik, hollywoodi szintű nagy produkciók létrehozására ma még alkalmatlan. Részben ezen okok miatt a Deloitte előrejelzése szerint idén az Egyesült Államok és az Európai Unió meghatározó tévé- és filmstúdiói továbbra is óvatosan alkalmazzák az új technológiát. 

A tartalomgyártásban költségvetésük legfeljebb 3 százalékát fordítják erre a célra, miközben több mint kétszer ennyit költenek pénzügyi mutatóikat és piaci helyzetüket javító MI-alapú eszközökre.

„A független alkotók és a közösségi médiaplatformok szabadabban kísérletezhetnek, ezért gyorsabban tudják beépíteni az MI-t. Ez versenyelőnyt biztosít számukra a nagy filmvállalatokkal szemben. A nagy stúdióknak ugyanis megoldást kell találniuk a technológia által generált tartalmak jogi kérdéseire is. A ma használt modellek nyilvános, más alkotók által létrehozott tartalmakra épülnek, így kérdéses, hogy a segítségükkel létrehozott filmek önálló műveknek tekinthetők-e. Ez pedig akadályozza a forgalmazásukat” – mondta Bakos Márton, a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának szenior menedzsere.

Bár a mesterséges intelligencia által felhasznált tartalmak mennyisége miatt a jogsértés megállapítása nehéz, mivel a jogi határok még kialakulóban vannak, a szellemi tulajdonuk védelmére törekvő nagy stúdiókat óvatosságra inthetik független szerzők által indított, már folyamatban lévő perek. 

Az MI-szolgáltatók abban érdekeltek, hogy termékeik fejlesztéséhez felhasználhassák a filmstúdiók anyagait. 

A konfliktust az okozza, hogy utóbbiak a filmekből, szellemi tulajdonukból élnek, így azokat nem vagy csak rendkívül drágán adnák át. Ez pedig jelentősen megemelné az MI-cégek amúgy is magas költségeit. 

Pár éven belül már nézhetünk mesterséges intelligenciával készül filmeket

„Az érdekellentéteket és a jogi aggályokat is enyhítené, ha a stúdiók a saját szellemi alkotásaikra alapozva építenének saját MI-modelleket. Ez ma azonban vállalhatatlanul nagy, 

becslések szerint akár 100 milliárd dolláros költséggel járna. Ez az összeg pedig a folyamatosan jelentkező fejlesztési igények miatt tovább emelkedhet”

– mondta Zaránd Miklós, a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának partnere.

A stúdiók inkább az MI üzleti felhasználási lehetőségeire összpontosítanak, nem a tartalomgyártásra. Ilyenek a szerződésekkel, munkaerő-gazdálkodással, könyveléssel, értékesítéssel, promócióval kapcsolatos feladatok. 

Továbbá az MI segítségével felgyorsíthatják a forgatókönyvek feldolgozását, a forgatási helyszínek előzetes feltérképezését, a gyártási terv előkészítését, vagy javíthatják az archív anyagok felhasználásának hatékonyságát is.

„Egy éve még álomszerűnek tűnt, hogy 2030-ra elkészüljön az első nagyrészt MI által készített sikerfilm. A fejlődés tempóját elnézve ez ma már egyre inkább elérhetőnek tűnik, annak ellenére is, hogy egyes stúdiók már most is alkalmaznak a fordítás és a szinkron minőségét javító modelleket” – jegyzi meg Gercsák Csilla, a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.

A nagy stúdiók egyben nagyvállalatok is, amelyek egyre többször alkalmaznak mesterségesintelligencia-modelleket hatékonyságuk növelésére, ügyfélszerzésre.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.