Elfogadta a vezetői engedélyek reformját az Európai Parlament. Szigorúbb feltételekkel kell számolniuk a kezdőknek: többek közt bevezetik a próbaidőt, és csökkentik az alkoholtűrés határait. Mindez a közúti közlekedés biztonságát hivatott növelni, továbbá orvosolnák a hivatásos gépjárművezetők hiányát az Európai Unióban – írja a Magyar Nemzet.
Kiemelt eleme az európai reformcsomagnak a frissen jogosítványt szerzett vezetők kétéves próbaideje. A próbaidő alatt a közlekedési szabályok szigorúbb változata érvényes rájuk, például alacsonyabb alkoholos befolyásoltsági határérték és súlyosabb büntetések az agresszív vezetésért.
A döntéshozók a közlekedésbiztonság növelése érdekében nagyobb hangsúlyt fektetnek a felkészítésre: a vezetési vizsgák kiterjednek majd a gyalogosokra,
a kerékpárosokra és a rolleresekre leselkedő kockázatok felismerésére,
a vakfoltok kezelésére, a vezetéstámogató rendszerek használatára, valamint a rossz időjárási körülmények közötti biztonságos közlekedésre.
A 17 évesek kísérő jelenlétében, gyakorlott sofőr mellett tapasztalatot szerezhetnek a kamionvezetés terén. Az úgynevezett „kísért vezetéses” rendszer célja, hogy az érdeklődő fiatalok még a hivatalos jogosítvány megszerzése előtt megismerkedhessenek a hivatásos sofőri hivatással.
Megújul az adminisztráció is: 2028-tól az EU egész területén egységes digitális jogosítványt vezetnek be, amelyet a digitális pénztárcában lehet tárolni. A digitális változat már jelen van Dániában, Spanyolországban és Németországban, de mostantól egységes formátumot alakítanak ki. Ennek ellenére a tagállamok továbbra is biztosítják a fizikai jogosítvány lehetőségét azoknak, akik olyan országokba utaznak, ahol a digitális rendszer nem elérhető.
A jogosítvány kiadásához és megújításához kapcsolódó egészségügyi ellenőrzésekre is új elvek vonatkoznak majd. A tagállamoknak lehetőségük van dönteni arról, hogy
kötelező orvosi vizsgálathoz kötik-e a jogosultságot, vagy elegendőnek tartják az önbevalláson alapuló alkalmassági nyilatkozatot.
Kettős cél vezérli a reformokat: a közlekedésbiztonság fokozása és a teherautó-sofőrök számának növelése. Az EU Vision Zero elnevezésű stratégiája értelmében 2030-ra felére kell csökkennie a közúti balesetek halálos áldozatai számának, 2050-re pedig a cél: zéró halálos áldozat az utakon.
Az EP jelentős lépést tett annak érdekében, hogy eltűnjenek azok az akadályok, amelyek megnehezítik a fiatal uniós állampolgárokat a hivatásos sofőri pálya választásában
– jelentette ki Raluca Marian, az International Road Transport Union uniós érdekképviseleti igazgatója. A cél a helyi fiatalok és nők bevonzása – mondta –, de a helyi munkaerő mellett harmadik országbeli sofőrökre is szükség lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.