Logisztika

Életjelet mutat a kisföldalatti-projekt

Nettó 2,49 milliárd forintos közbeszerzést nyert el a Főmterv Zrt. az M1-es metró fejlesztésének kiviteli tervezése és a szükséges engedélyek megszerzése kapcsán – olvasható a tegnapi uniós hirdetmények között.

Az ajánlatkérő a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK), amely szolgáltatási keretmegállapodást kötött a Millenniumi Földalatti Vasút korszerűsítésére. A mostani megbízás a teljes, tehát a mintegy 5 kilométeres szakaszt érinti.

A köznyelvben kisföldalattiként ismert metróvonal modernizálását még a 2007–13-as uniós finanszírozási ciklusban kezdte meg a BKK, amely több megvalósíthatósági tanulmányt is készíttetett a következő tíz év fővárosi kötött pályás fejlesztéseivel összefüggésben. Ezek egyike volt az M1-es rekonstrukciója és meghosszabbítása, amelynek kapcsán már környezetvédelmi és régészeti vizsgálatok is történtek.

Fotó: MTI/Jászai Csaba

Az infrastruktúra-fejlesztés tervei három ütemre osztották a beruházást.

  • Az elsőben újítanák fel a meglévő vonalat, illetve hosszabbítanák meg a Vigadó térig.
  • A második etapban a Kassai térig (a 3-as villamos majdani új szakaszáig) bővítenék a pályát 800 méterrel,
  • legutoljára pedig a Marcheggi hídi csomópontig (XV. kerület) vinnék ki a kisföldalatti végállomását.
  • A projekthez kapcsolódóan új járműveket is vásárolna a BKK: az elképzelések szerint a jövőben egyterű, nagyobb kapacitású és hosszabb szerelvények járnának a vonalon.

    A Főmterv azt vállalta a közel 2,5 milliárd forintos összegért, hogy egyebek mellett tervet készít az állomások kapacitásnöveléséhez, a Deák téren a felszínt és az M1–M2–M3-as vonalakat is elérő lift kialakításához, az Oktogonon egy déli irányú, a Hősök terén pedig egy második kijárat megépítéséhez, valamint a legfontosabb állomások akadálymentesítéséhez.

    A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható

    kisföldalatti közbeszerzés felújitás BKK főmterv m1
    Kapcsolódó cikkek