Logisztika

Közös pályán gyorsítana a MÁV és a Volán

Az egységes irányítás alá vont MÁV és Volánbusz integrációjának stratégiáját szeptemberben fogja előterjeszteni a vasúttársaság.

A MÁV Zrt. gyakorolja a Volánbusz Zrt. tulajdonosi jogait 2020. július 15-től. „A stratégiai irányítás átvétele a MÁV Zrt. által egy olyan integrált személyszállító csoport létrehozásának első lépése lehet, amely az államilag finanszírozott közösségi közlekedést összehangoltan és egységesen szolgáltatja. Az integráció következő fázisának alternatíváit a MÁV-nak szeptember végéig kell a nemzeti kezeléséért felelős tárca nélküli miniszternek előterjesztenie” – válaszolt a Világgazdaságnak a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, Homolya Róbert.

Kiemelte, hogy a tulajdonosi jogok megszerzésével felgyorsul a már megkezdett, előkészített feladatok megvalósítása, de egyes esetekben így is többéves folyamatokról van szó.

Fotó: Máthé Zoltán / MTI

A menetrend egységesítése Fó­nagy János miniszterelnöki biztos irányításával elkezdődött, de ehhez még a szakpolitikai megrendelőnek definiálnia kell, hogy a két társaságnak milyen versenyképes közszolgáltatást kell nyújtania, és azt mikor előnyösebb kötött pályán, mikor közúton és mikor ezek kombinációjával kínálnia.

Az egységes menetrend érdekében meg kell szüntetni a vonat-busz párhuzamosságokat, a csatlakozásokat pedig úgy kell megszervezni, hogy az utasok kényelmesen utazhassák be az útvonalaikat.

„Az új, összehangolt menetrend teljes bevezetése több évet vesz igénybe. Ez idő alatt fejlesztésekre, a szűk vasúti keresztmetszetek megszüntetésére és üzembiztos, 90-95 százalék feletti menetrendszerűséget elérő pályaállapotokra, új intermodális csomópontok kialakítására van szükség, de le kell zárulniuk a folyamatban lévő gördülőállomány-beszerzéseknek is” – sorolta Homolya Róbert.

Felidézte, hogy 2022 végére kell megérkeznie a negyven darab emeletes motorvonatnak. Sajnos ezek próbaüzeme a koronavírus-járvány miatt két nap után elakadt. A gyártóval folyamatosak az egyeztetések, bízik benne, hogy őszig újra elindulhat a próbaüzem a ceglédi vonalon.

A teljes cikket elolvashatják a Világgazdaság pénteki számában

Egyszerűbb és fenntarthatóbb közösségi közlekedést ígér a MÁV vezére

Hosszabb folyamat lesz az egységes jegyrendszer és a teljes tarifaközösség kialakítása a vasúti és a buszos közlekedésben.

 

Kapcsolódó cikkek