Logisztika

Új dimenziókba lép a fővárosi közlekedés

A cél az agglomeráció és a főváros minél hatékonyabb és humánusabb összekötése – beszélt a jövőről Vitézy Dávid.

Az elsődleges cél, hogy megkönnyítsük az agglomerációban élő lakosok bejutását Budapestre. A legnagyobb potenciál pedig a vasúthálózatban van, hiszen 15 vasútvonal jön be Budapest belső zónájába, ebből 11 hagyományos MÁV-pálya, négy pedig HÉV-vonal – mondta Vitézy Dávid a Budapest Fejlesztési Központ igazgatója a Magyar Nemzetnek. A szakértő szerint a kormány egy százéves adósságot teljesít azzal, hogy még jobban utasbaráttá varázsolja a fővárosi közlekedést.

Fontos kiemelni: a HÉV és a metróvonalat összekötése az egyik legnagyobb terv, hiszen

a ráckevei és a csepeli jelenleg teljesen el van vágva a metróhálózattól, ezért ezeket a Kálvin térig fogják meghosszabbítani,

ahol a 3-as és a 4-es metróra is át tudnak majd szállni az utasok. A gödöllői és csömöri HÉV esetében pedig a hosszú távú terv az összekapcsolás a 2-es metróval, így az azzal érkezők átszállás nélkül juthatnak be a belvárosba – olvashatóak Vitézy szavai a napilapban.

A budai fonódó villamoshálózat folytatása is napirenden van, ennek oka az Infopark, a nagy egyetemi tömbök és a Kopaszi-gát bekapcsolása a város vérkeringésébe. Budapest déli részét azonban más fejlesztések is érinteni fogják: a Déli körvasút fejlesztése is folyamatban van, az első eleme a Déli összekötő vasúti híd korszerűsítése, a meglévő két vágány mellé épül egy harmadik. A kivitelezés zajlik, az első új hídszerkezetet októberben emeli be a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. Ezt követően a kapcsolódó szakaszok kapacitásbővítése indulhat meg, új megállókkal az Infopark mellett, a Művészetek Palotájánál és a Népligetnél, új kapcsolatokat teremtve a városi közlekedés és a vasút között.

Fotó: MTI / Illyés Tibor

A Közlekedési Múzeummal kapcsolatban Vitézy elmondta, hogy a munkálatok befejeződjenek és megnyitható legyen az intézmény.

A kulturális központtal a cél nem csak az, hogy bemutassák a magyar vasút történetét az érdeklődőknek, hanem az is, hogy a kőbányai-józsefvárosi rozsdaövezetek koronaékszerévé válhasson a múzeum,

lendületet adva ezzel a fejlődésnek.

Vitézy beszélt olyan beruházásokról is, ami megváltoztathatja a főváros arculatát is: vasúti alagút. ami az elővárosi vasutat a metróvonalakkal kötné össze. Az igazgató kérdésre válaszolva elmondza: jelenleg megvalósíthatósági tanulmányok készülnek az alagútról, amelynek létrejötte esetén a pesti végpont a Nyugati pályaudvar, ahova a legtöbb elővárosi vonat befut, Budán pedig az alagút a Déli pályaudvar térségén át vezetne és legkésőbb a Kelenföldi vasútállomásnál csatlakozna vissza a mai nyomvonalba, ahova a Déli körvasút is beágazik. A kormány egyelőre arról döntött, hogy az elképzelést alaposan vizsgáljuk meg, megéri-e alagútban gondolkodni, ezt követően születhet döntés.

 

Metro közlekedés Budapest HÉV elővárosi vasút Budapest Fejlesztési Központ Vitézy Dávid
Kapcsolódó cikkek