Logisztika

Az elmúlt 100 év legnagyobb budapesti vasúti fejlesztése kezdődik

A munkálatok az összesen kiviteli tervezéssel együtt várhatóan 5 évet vesznek majd igénybe.

Fontos mérföldkőhöz érkeztünk: ma a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kiírta a Déli Körvasút legnagyobb kivitelezési tenderét – olvasható Vitézy Dávid pénteken közölt Facebook-posztjában.

Az hivatalos lapjában ma megjelent közbeszerzéssel az utóbbi száz év legjelentősebb budapesti vasúti fejlesztése kezdődik, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója szerint.

A beruházás részeként:

  • Kelenföld és Ferencváros állomások között elkezdődhet a harmadik – egyes szakaszokon pedig a negyedik – vágány építése, a meglévő vágányok teljes felújítása mellett.
  • A Közvágóhídnál és Újbudán Nádorkert néven új megállóhelyek épülnek.
  • A fejlesztés keretében teljes egészében átépülhet a vasúti infrastruktúra, és új, nagy hatásfokú, Magyarországon másutt eddig nem alkalmazott, esztétikus, a felsővezeték-tartó oszlopokkal integrált zajvédő falak létesülhetnek.
  • A kivitelezési munkák rendkívüli méretűek:

  • közel 13 km új vágány építése,
  • 16 db új vasúti kitérő megépítése,
  • két új megálló megépítése, 8 új mozgólépcsővel, 8 lifttel,
  • 5 000 m2 zajvédőfal építése,
  • 6 db új vasúti hídrendszer építése,
  • és több mint 5 km hosszban vasúti vasbeton támfal létrehozása, hisz a vágányok a jelenlegi vasúti töltések helyén bővülnek.
  • Fotó: Facebook/Vitézy Dávid

    A munkák a vasúti forgalom folyamatos fenntartása mellett és a városi közúti forgalom akadályozásának korlátai miatt rengeteg ütemben valósulhatnak csak meg,

    az összesen kiviteli tervezéssel együtt várhatóan 5 évet vesznek majd igénybe.

    A fejlesztésre óriási szükség van, hiszen a klímaváltozás miatt egyre fontosabbak a környezetet kímélő, kötöttpályás közlekedési lehetőségek. A Kormány és a Fővárosi Önkormányzat egyetértésre jutott abban, hogy

    a közlekedési, klímavédelmi, környezeti hasznai miatt – a Déli Körvasút fejlesztését szükséges megvalósítani,

    és a Kormány is döntött a vasútfejlesztés megvalósításáról a 2021-27 közötti európai uniós fejlesztési ciklus forrásai segítségével. A fejlesztés tervei megszerezték a szükséges építési engedélyeket és a környezetvédelmi engedélyt is.

    A fővárosba naponta érkező autóáradat csak kötöttpályás fejlesztésekkel mérsékelhető. A felmérések kimutatják, hogy többen is igénybe vennék az elővárosi vonatokat, a közelmúltban fejlesztett esztergomi és székesfehérvári vonalon 107, illetve 76 százalékkal növekedett ténylegesen az utasok száma!

    Csakhogy a fejpályaudvarokra nem fér be több vonat, az elővárosi vasutak kapacitása gyakorlatilag csak a körvasútra irányított járatokkal növelhető a következő években. Ezzel és új megállók létesítésével teljesen új, metrógyorsaságú kapcsolatok jönnek létre az elővárosok, valamint budapesti városrészek között, tovább növelve a vasút potenciális utasainak számát – fűzte hozzá a vezérigazgató.

    vasút Budapest Déli Körvasút Budapest Fejlesztési Központ Vitézy Dávid
    Kapcsolódó cikkek