Logisztika

Pénzhez juthatnak a síneken fuvarozók, de másként

A járvány okozta, közútról vasútra történő piaci átrendeződés kiegyenlítette az átmeneti forgalomkiesést.

A kormány döntése szerint a következő öt évben összesen mintegy 30 milliárd forintos vissza nem térítendő állami támogatás segítheti a környezetkímélő vasúti teherfuvarozás versenyképességének megerősítését, és hozhat új megrendeléseket az ágazat számára – mutatott rá az Innovációs és Technológiai Minisztérium sajtóosztálya a Világgazdaság kérdésére küldött válaszában. Mint közölték, a szektor szereplői várhatóan 2021 nyarától igényelhetnek célzott hozzájárulást az úgynevezett egyeskocsi-szolgáltatás fenntartásához.

A részletek kidolgozása az érintett hazai vállalkozások, szakmai szervezetek bevonásával zajlik. Az ITM várakozásai szerint

a támogatásnak köszönhetően a Magyarországon vasúton szállított áru mennyisége stabilizálódik, hosszabb távon akár növekedhet is.

A Világgazdaság annak az esélyéről érdeklődött a szaktárcánál, hogy a vasútvállalatok megkapják-e azt az átmeneti pályadíjkedvezményt, amelyet múlt heti levelükben Palkovics Lászlótól, a tárca miniszterétől kértek. A válasz közvetlenül a pályadíjra nem tér ki, de a támogatások említett kiemeléséből és a piaci helyzet értékeléséből nemleges válaszra lehet következtetni:

a számos európai országban tapasztaltakkal szemben a személyszállítási közszolgáltatásban a kínálat csak minimálisan csökkent, a vasúti árufuvarozási teljesítmény mérséklődése pedig nem feltétlenül hozható közvetlen összefüggésbe a járvánnyal, és már a megelőző években is érzékelhető volt. A koronavírus okozta piaci átrendeződés részeként a közútról vasútra átterelődés is megjelent, lényegében kiegyenlítve az átmeneti forgalomkiesést.

Fotó: Vémi Zoltán / VG

Az ITM hangsúlyozta, sőt azzal kezdte a válaszát, hogy Magyarországon a vasút megbízhatóan teljesített a ideje alatt is.

A tárcavezetőnek küldött múlt heti levelet a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület két elnökségi tagja és az árufuvarozási bizottság elnöke írta alá.

Ebben 6,1 milliárd forintra teszik azt a bevételkiesést,

amely az általuk kért, 2020. március 1. és 2020. december 30. közötti pályadíjkedvezmény miatt az állami tulajdonú VPE Kft.-nél keletkezne, ennek állami kompenzálását azonban a vonatkozó uniós direktíva lehetővé teszi. Ráadásul nem is magának a díjnak a mérséklését kérték, csupán a díjban lévő felárak átmeneti elengedését. A teljes pályadíj elengedéséről vagy mérsékléséről már több európai országban döntöttek, csökkentve ezzel a koronavírus-járvány negatív gazdasági következményeit a vasútvállalatoknál.

vasút pályadíj Hungrail ITM
Kapcsolódó cikkek