Logisztika

Felpattant a fémpiac az elektromos autók miatt

Az akkumulátorokhoz ugyanis több kritikusan fontos fémet is felhasználnak a vállalatok.

Az elektromos autók terjedő népszerűsége a nyersanyagpiacra is hatással van. Létezik egy index, amely kifejezetten azt méri, hogyan változik az új elektromos autókban használt fémek piaci értéke. Ez a mutató pedig idén rekord évet zárhat. Az elektromos autók nem csupán az autóiparra, de a fémek piacára is jelentős hatással vannak.

Az akkumulátorokhoz ugyanis több kritikusan fontos fémet is felhasználnak a vállalatok.

Fotó: Marijan Murat/picture alliance/Getty Images

Ahogy pedig egyre nő a fémek iránti kereslet, úgy emelkedik a nyersanyagok piaci értéke is.

Nem meglepő tehát, hogy a Mining.com saját, úgynevezett EV Metal Indexe idén új rekordot dönthet. Ez a mutató arra szolgál, hogy kövesse az új elektromos autókban (beleértve a hibrideket is) használt fémek értékét. Noha a mutató némileg visszacsúszott a szeptemberben elért magasságához képest, októberben így is a harmadik legerősebb hónapot zárta a mérések kezdete óta – írta meg az Origo.

Ráadásul esélyes, hogy az év egésze is új rekordot hoz majd.

Az index októberi teljesítménye nem csupán az elektromos autók iránti növekvő keresletnek volt betudható, hanem az elektromos modellek relatív felülteljesítésének is a piacon. Októberben egyébként 71 százalékos növekedést produkáltak az elektromosautó-eladások a megelőző év azonos időszakához képest.

Ezzel pedig a teljes akkumulátor-kapacitás 122 százalékkal bővült éves alapon, elérve a 14 megawattórát – derült ki az Adams Intelligence kutatásából, amely 90 országban vizsgálta a szektort. A tendenciát jól mutatja, hogy miközben októberben némileg csökkent az új elektromos autókba telepített fémek mennyisége a szeptemberi csúcshoz képest, a tavalyi év azonos hónapjának mértékét így is sikerült megduplázni.

Az új akkumulátor-kapacitások telepítése terén a Tesla járt az élen, minden 5 megawattórából 1-et cége jegyzett a hónapban. Ezzel párhuzamosan a Tesla élen járt a szektorban olyan fémek felhasználásával is, mint a lítium, a nikkel vagy a grafit. A kobalt felhasználásának volumenében azonban a Volkswagen lenyomta az amerikai versenytársát.

Az elektromos autók teljesítménye azonban nem tudta ellensúlyozni a nyersanyagok csökkenő felhasználásának hatását, aminek következtében az EV Metal Index a hónapban 10,5 százalékkal süllyedt.

Mindazonáltal a mutató még így is igen jó teljesítményt tudhat maga mögött 2020-ban.

Összességében ugyanis több mint 80 százalékot erősödött ebben az évben, elérve az 1,8 milliárd dolláros értéket. Ezzel pedig idén meg is döntheti a tavaly beállított éves csúcsát, köszönhetően elsősorban az elektromos autók növekvő európai eladásainak, illetve a szektor tartós kínai bővülésének.

fémpiac autógyártás elektromos autó
Kapcsolódó cikkek