Logisztika

Állami mentőövet kap az Air France-KLM

A németekhez és az olaszokhoz hasonlóan a francia légitársaságot is az állam menti meg, miközben egyre dagadnak az üzletág veszteségei Európában.

A németekhez és az olaszokhoz hasonlóan a francia légitársaságot is az állam menti meg, miközben egyre dagadnak az üzletág veszteségei Európában, mert a meghosszabbodó járványzárlatok késleltetik az újranyitást. Az Air France-KLM két állami tulajdonosa közül egyelőre csak a franciák növelik meg a részesedésüket, a hollandok még gondolkodnak. Korábban Németország szerzett 20 százalékos részesedést a Lufthansában, Olaszország pedig államosítja az Alitaliát.

A mentőcsomagra, amelyet kedden Bruno Le Maire francia pénzügyminiszter ismertetett, több hónapnyi tárgyalás után az Európai Bizottság is rábólintott.

Franciaország több, mint megduplázza tulajdoni részesedését a légitársaságban, csaknem 30 százalékra. Erre úgy kerül sor, hogy egymilliárd euró értékben új részvényeket vásárol az állam, egy tavalyi hárommilliárd eurós kölcsönt pedig tulajdont biztosító hibrid eszközzé alakítanak át.

Tartós jelenlétet a válság miatt fellazított brüsszeli állami támogatási szabályok sem engednek: a kormánynak egy éven belül kilépési stratégiát kell kidolgoznia, és 2027-re a válság előtti szintre csökkentenie a részesedését. A segély zömének visszafizetéséig az és a vezetői jutalmak kifizetése és a részvény-visszavásárlások szünetelnek. Brüsszel azt is ki akarta kötni, hogy a társaság feladjon 24 le- és felszállási résidőt a párizsi Orly reptéren, de ezt sikerült 18-ra lealkudni, ami a cég teljes ottani kapacitásának négy százalékát teszi ki.

Fotó: Thomas SAMSON / AFP

A feltőkésítésben a fő részvényesek közül a China Eastern Airlines is részt vesz, de a részesedése tíz százalék alatt marad, kimarad azonban belőle a jelenleg 8,8 százalékos tulajdonnal rendelkező Delta Airlines.

A holland állam részesedése, amely korábban a franciával csaknem egyenlő, mintegy 14 százalék volt, a mentőakció következtében 9,3 százalékra csökken.

A két állami részvényes közt korábban sem volt felhőtlen a viszony, és az új felállás várhatóan még sok fejtörést okoz majd Amszterdamban. Az elemzők mindenesetre úgy látják, a légitársaságnak további segítségre lesz majd szüksége. A piacot a járvány továbbra is megbénítja. Az év első két hónapjában a cég mutatói jobbak voltak a vártnál, de

az első negyedévre 1,3 milliárd euró nettó veszteségre számít, a tavalyi egész éves 7,1 milliárdos veszteség után.

A társaság papírjainak a bejelentés nem segített, a árfolyama kedden kora délután szinte változatlan, 5,13 euró volt. Igaz, ez majdnem duplája az októberben elért rekord mélypontnak.

Hollandia légi közlekedés Air France-KLM Franciaország
Kapcsolódó cikkek