Az idősebb autókra vonatkozó, januártól bevezetett szigorúbb honosítási szabályok ellenére az idén tovább romlott a külföldről beáramló használt személygépkocsik korösszetétele. Az idei első negyedévben behozott gépkocsik átlagéletkora 11,3 évre nőtt a tavaly ilyenkor regisztrált 10,9 évről.
A legalább 10 éves autók aránya az importon belül a tavalyi első három hónapban mért 60,5 százalékról 64,6-re ugrott.
A teljes hazai autópark átlagéletkora a KSH adatai szerint tavaly év végére 14,7 évre emelkedett. Az állomány idei további öregedését vetíti előre az a tény, hogy jelenleg az importált autók 41,1 százaléka legalább 15 éves, további 23,5 százalékuk pedig elmúlt tízéves.
„Az itthon forgalomba kerülő importautók összetételének romlása nem választható el a vírushelyzettől – magyarázza Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. – A tömegközlekedés kiváltása érdekében megnőtt az igény az olcsó, de még üzemben tartható autók iránt.”
A válság kitörése óta a forint is leértékelődött az euróval szemben, így ugyanakkora forintösszegért a vásárlók csak olcsóbb, a korábbiaknál idősebb autókat tudnak megvásárolni. Ezeket a hatásokat nem volt képes ellensúlyozni a honosítási szabályok szigorítása sem.”
Az év elejétől bevezetett szigorítások különösen az idős használt gépkocsik forgalomba helyezését nehezítik: egyrészt megkövetelik az uniós típusigazolást vagy az autón elhelyezett típustáblát, másrészt a hat évnél idősebb, illetve több mint 160 ezer kilométert futott járműveknek immár külön környezetvédelmi vizsgán kell átesniük. A mostani adatok azonban azt mutatják, hogy további intézkedésekre is szükség lenne annak érdekében, hogy az importban nagyobb részarányt képviseljenek a kevésbé öreg, jobb műszaki és környezetvédelmi jellemzőkkel rendelkező használt autók.
Megnőtt az ellenőrzött piacterek szerepe
A jelenlegi helyzetben a használt autót kereső vásárlók számára növekszik annak a kockázata, hogy nem megfelelő minőségű járműre tesznek szert. Ezért a korábbiaknál nagyobb szerep jut az ellenőrzött használtautó-piactereknek, amelyek kínálatában csak a megfelelően dokumentált előéletű járművek jelenhetnek meg. Jellemző adat, hogy miközben
a hazai gépjárműállomány átlagéletkora 14,7 év, a használtautó-import keretében átlagosan 11,3 éves autók érkeznek az országba.