Logisztika

A barkácspiac magával húzza a logisztikát

A barkácsáruházak piacán kevésbé tudtak a járvány alatt erősödni a webáruházak.

A 2020-as év az internetes kiskereskedelem valaha volt legnagyobb mértékű éves növekedését hozta.

A webáruházak térhódítása az eladókat, valamint az őket a vevőikkel összekapcsoló logisztikai szolgáltatókat is új feladatok elé állítja a Raben közleménye szerint. A virtuális térben újonnan megjelenő vállalkozások mellett a szektor régebbi szereplőinek is új megoldásokra van szükségük, különösen akkor, ha a termékeik jó részét nem hagyományos csomagként kézbesítik.

A világjárvány miatti korlátozások nyomán mind több kereskedő indított webáruházat, a házhoz szállítás soha nem látott szinten pörög, sok esetben kényelmi megoldásból kényszer lett a fotelből vásárlás.

A kivételek közé tartoznak a barkácspiac szereplői,

amelyek áruházai a lezárások alatt is nyitva tarthattak. Ráadásul a lakosság felfutó építkezési, felújítási kedvének köszönhetően a forgalmuk is megugrott. Mivel az utóbbi években ezen a területen is egyre népszerűbbé vált a webshopban történő vásárlás, a barkácsáruházak teljes kínálata megtalálható az interneten. Így, miután a vásárlónak a szállításról sem kell gondoskodnia, néhány nap alatt akár egy ház felépítéséhez szükséges valamennyi anyagot házhoz rendelhet. Emögött azonban igen összetett munka, folyamatos informatikai fejlesztések – és mindenekelőtt profi szakemberek állnak.

Fotó: Shutterstock

A hagyományos csomagként kézbesíthető kisebb termékek mellett számos olyan áru is gazdára talál,

amelyeket méretüknél vagy tömegüknél fogva kizárólag raklapon lehet szállítani, amihez speciális járművek, eszközök és képzett személyzet szükséges. Ebbe a körbe tartoznak kimondottan az építőipari, lakberendezési és barkácstermékek, amelyek egyik legnagyobb hazai forgalmazója a Praktiker. Az országszerte húsz áruházat működtető lánc 2009-ben indította el webshopját, és a forgalom fokozatosan futott fel. 2014 és 2017 között 1,6-ről csaknem 6 százalékra növekedett, 2020-ban pedig már a 10 százalékot is elérte az internetes értékesítés aránya.

Ahhoz, hogy a cég lépést tudjon tartani a gyorsuló ütemben növekvő internetes kereslettel, a nagy csomagos kiszállításra szakosodott partnerre volt szüksége. Ennek érdekében már 2010-ben tendert írt ki a raklapos áruk házhoz szállítására és a kapcsolódó logisztikai feladatok ellátására.

A felhívás nyertese a Raben frissen megalapított magyarországi leányvállalata lett, amellyel azóta is folyamatos az együttműködésük

– tájékoztatott Szuha Nikolett, a Raben Trans European Hungary Kft. belföldi ügyfélszolgálati csoportvezetője. Ehhez azonban az alapvetően B2B, azaz business-to-business kiszolgálásra kialakított megoldásokat újra kellett gondolni. A barkácsáruházlánc vásárlói ugyanis az esetek jelentős részében magánszemélyek, az ő kiszolgálásukban pedig a szakmai ismérvek mellett nagy szerepe van az emberi tényezőnek, a vásárlás élményének is.

logisztika kamion spedíció Raben barkácspiac fuvarozás
Kapcsolódó cikkek