BUX 51,958.75
+1.61%
BUMIX 4,194.84
+0.64%
CETOP20 2,420.49
+1.75%
OTP 17,455
+3.04%
KPACK 7,500
0.00%
0.00%
+0.32%
-1.03%
+0.81%
ZWACK 16,700
0.00%
0.00%
ANY 1,560
+1.63%
RABA 1,290
+0.39%
-0.20%
-0.24%
-0.91%
0.00%
+0.72%
-2.78%
+3.16%
-3.61%
+1.22%
OTT1 149.2
0.00%
-0.88%
MOL 2,670
+0.38%
-1.33%
ALTEO 2,110
-1.86%
0.00%
-0.41%
EHEP 1,480
-7.21%
-0.41%
+2.36%
MKB 1,972
0.00%
-1.97%
-1.08%
0.00%
0.00%
SunDell 39,600
+0.51%
-9.01%
0.00%
+6.04%
-2.35%
+2.08%
NUTEX 14.78
-2.25%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 4,550
-1.09%
-0.98%
NAP 1,180
+5.36%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Logisztika

Kapufára mentette a BKK a villamosopciót

Lejárt a határidő, több mint 700 nap sem volt elegendő ahhoz, hogy a budapesti tömegközlekedés leadja a rendelést mintegy félszáz, kedvezményes árú új CAF-ra. A villamosopció nem veszett oda, a gyártó még egy év haladékot adott a lehívásra.

Megállapodott a BKK a CAF villamosok gyártójával, a közlekedésszervező a szerződésmódosítás után további egy évig (2022. május 17-ig) élhet 51 villamos opciójával – közölte a fővárosi cég. Az egyezséget hétfőn írta alá Walter Katalin vezérigazgató a spanyol vállalattal. A villamosok típusára nincs megkötés, tetszőlegesen rendelhető hosszú és rövid építményű jármű.

A határidő meghosszabbítása továbbra sem jelenti, hogy Budapest lehívja a feltételes mennyiséget vagy annak legalább egy részét.

Mindössze az a veszély hárult el, hogy a lehetőség végleg elússzon, mivel a rendelés leadásának eredeti határideje ma lejár. A BKK ennek kapcsán csupán annyit jelzett, hogy „rendelkezésre álló anyagi forrás esetén további lendületet kaphat a fővárosi járműparkfejlesztés”.

Fotó: Nagy Zoltán / Magyar Nemzet

Ezzel a cég arra a szerződésre utal, amely még 2014 tavaszán jött létre a BKK és a spanyolok között. A projekt uniós támogatási aránya 99,33 százalék. A CAF modelljei a kor elvárásainak megfelelő felszereltségükkel (tágas férőhely, légkondicionálás, akadálymentesség, fedélzeti kamerák) fokozzák a fővárosban utazók komfortérzetét. Az alapmennyiség 25 rövid és 12 hosszú villamosról szólt, majd 2014 nyarán újabb 10 rövid járművet vásároltak. Az összesen 47 új CAF 2016 végéig állt forgalomba Budapesten.

A BKK-nak lehetősége volt még 77 villamost beszereznie a 2014-es árakon a hároméves gyártói karbantartás utolsó napját követő 730. napig, azaz 2021. május 18-ig.

Azonban csak 26 járművet rendelt meg még 2018 novemberében. Ebből az idei első negyedévben hét új CAF állhatott üzembe, tavaly pedig tizennégy.

A fennmaradó 51 villamos mielőbbi megvásárlása több okból is égetően sürgős lenne. Egy lapunk által megismert korábbi BKV-s (a CAF-ok tulajdonosa a BKK, de üzemeltetője a BKV) összefoglaló szerint

a villamosjárműpark mintegy 85 százaléka már lefutotta a gyártók által ajánlott 30 éves élettartamot, ráadásul a műszaki színvonaluk sem kielégítő.

A prognózis szerint ha csúszik a flottafrissítés, akkor 2024–2025-re csaknem száz 50 év körüli villamos szállíthatja majd az utasokat.

„A villamoságazat járműparkjának cseréje csak nagy kockázatokkal, az üzem- és forgalombiztonság szintjének várható csökkenésével halogatható, ezért az új járműbeszerzések rendkívül fontosak lennének”

– emelte ki a dokumentumban a BKV.

A BKK egyébként nemcsak a villamosopciót hosszabbította meg, hanem a trolibuszokra vonatkozót is. Az utóbbi még tavaly novemberben futott ki, és 48 új járműre vonatkozott. A Solaris–Skoda végül belement, hogy idén november 30-ig meghosszabbítsák ezt a lehívási lehetőséget.

Kapcsolódó cikkek