BUX 51,365.99
-0.17%
BUMIX 4,362.09
+0.87%
CETOP20 2,351.98
+0.32%
OTP 17,565
+0.37%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
-2.13%
+0.27%
-0.45%
ZWACK 16,500
0.00%
0.00%
ANY 1,575
-0.32%
RABA 1,540
+1.99%
0.00%
+0.82%
-0.56%
+0.70%
+1.61%
+0.43%
0.00%
+0.45%
-1.92%
OTT1 149.2
0.00%
+1.68%
MOL 2,462
+0.08%
+1.98%
ALTEO 1,370
0.00%
0.00%
+7.30%
EHEP 1,900
-2.31%
0.00%
+0.71%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.21%
-0.71%
0.00%
0.00%
SunDell 37,200
0.00%
-1.49%
+1.37%
+2.35%
-0.68%
NUTEX 20.55
+0.74%
Forrás
RND Solutions
Logisztika

Új Duna-híd lesz Vácnál

Az uniós közbeszerzések honlapján már olvasható az új, Vác térségébe tervezett Duna-híd építésének ajánlattételi felhívása, amelyet a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tett közzé. Az átkelő átadására Sződligetnél van a legnagyobb esély, itt érne össze az M2-es és a 11-es főút.

A Figyelő cikke kiemeli, az ötlet nem új.

Már 2004-ben elfogadtak egy tanulmánytervet, amely szerint Váctól délre, „az 1675,750-es folyamkilométernél” egy tizenöt méter széles híd ívelne át a Dunán.

A legfrissebb hírek szerint ez az elképzelés tartja magát most is. Ez azt jelenti, hogy az építmény a bal partnál a Vác–Sződliget szakaszon készül majd el. Az átkelő építésének a terve szorosan összefügg azzal, hogy megkezdődhet az M2-es autóút Vác utáni etapjának a tervezése is. Az új pálya a magyar–szlovák határig, Ipolyságig vezet majd. A híd erősítené a térség települései közötti kapcsolatot, csökkentené a Budapestre, Szentendrére, Gödöllőre nehezedő autós terhelést. Viszont vannak, akik a Dunakanyart és Vácot is féltik az építmény miatt bővülő gépkocsiforgalomtól.

Leírták, az tény, hogy a híd közúti kapcsolatot teremtene Esztergom, Vác, Szentendre és a Dunakanyar falvai között.

Emellett közúti kapcsolat létesülne az M2-es gyorsforgalmi út, a 2-es és a 11-es főút között. Ezek a tervet támogatók szerint kerülő utakat is biztosítanának. Mindenesetre most az új Duna-híd előkészítéséhez a nyertes ajánlattevőnek a döntés-előkészítő tanulmány, a tanulmányterv és a környezeti hatástanulmány elkészítése lesz a feladata. A szakemberek azt mondják, az optimális forgalmi hálózati szerep, az érzékeny környezeti körülmények és a kerékpárúti hálózatba kötés szem előtt tartása mellett kell megépíteni az átkelőt.

Fotó: MTVA/ MTI / Lehotka László

A terveket a Duna jobb partján vezető 11-es főút és a túloldalon futó M2-es sződligeti csomópontja közötti szakasz elsődleges vizsgálatával szükséges elkészíteni. Emellett figyelembe kell venni a Tahitótfalunál jelenleg is meglévő híd kapcsolatát.

A híd szerkezeti hosszúságát 600 méterben határozták meg a főágon.

Emellett a hajózási paramétereknek megfelelő, minimálisan 120–180 méteres hídnyílásokkal épített hídszerkezet előkészítése szükséges. Azt is rögzítették, hogy a tahi, a 11-es főútig érő kisági kapcsolat lehetőségét szintén meg kell vizsgálni. A kapcsolódó úthálózati nyomvonal elkészítése is szükséges.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szerint Tahitótfalu tótfalusi részének északi elkerülésével megépülhet egy belterületi tehermentesítő, elkerülő út.

A váci Duna-híd látványterve
Fotó: iho.hu

A 3000 milliárdos országos útfejlesztési program része az elmúlt években Vácig elért M2 folytatása az országhatárig és a váci Duna-híd is.

A közbeszerzés mintegy 16 kilométernyi új, egybefüggő utat irányoz elő körforgalom és útcsatlakozás kialakításának a vizsgálatával, alternatívák feltárásával a Szentendrei-Duna-ág keresztezésére is. Az ITM lapunkkal közölte: a híd megépítésével gyorsabbá és biztonságosabbá válik a közlekedés Budapest északi vonzáskörzetében. A sűrűn lakott, leterhelt úthálózattal ellátott térségben egy eddig hiányzó új közúti kapcsolat jöhet létre Esztergomtól Gödöllőig. A nyertes ajánlattevő feladata lesz, hogy elsősorban a vízbázis- és környezetvédelmi szempontok alapján javaslatokat tegyen a híd helyszínére. A tervezési munkával megindul a Szentendrei-szigetet és a Duna mindkét ágát átívelő közlekedési folyosó előkészítése.

Az ajánlatok benyújtásának a határideje 2021. május 27 volt. A tanulmányok elkészítésére a tervezőnek 20 hónap áll rendelkezésére, így a környezetvédelmi engedély megszerzése 2023 első felében várható.

A cikk a Figyelő hetilap június 3-iki számában került publikálásra.

Kapcsolódó cikkek