Megérkezett Magyarországra a Rail Cargo Hungaria (RCH) rendelésére kifejlesztett első villany-hibrid tolatómozdony, amelyet a CRRC Group – a világ legnagyobb vasútijármű-gyártó társasága – leányvállalata, a CRRC Zhuzhou Locomotive Co. Ltd. fejlesztett ki az RCH logisztikai feladataira optimalizálva, egyedi specifikációkkal. A maga nemében Európában egyedülálló technológiát képviselő járművet a következő hónapokban a magyarországi engedélyezéshez és forgalomba helyezéshez szükséges teszteknek vetik alá.

Fotó: Vörös Attila
A mozdony megérkezett Ferencváros Nyugati rendezőbe


A piacvezető vasúttársaság a gépet a Magyarországon egyedüliként országos lefedettséggel végzett egyeskocsi-fuvarozás tolatási szükségleteinek biztosítására rendelte meg. Ez a szolgáltatás a legköltségesebb vasútüzemi tevékenység, amelynek során tolatási műveletekkel rendezik szét vagy állítják össze egy-egy tehervonat vagonjait a rendező pályaudvarokon. Ehhez többnyire az RCH a MÁV-Starttól rendelt régebbi üzemmódú dízel tolatómozdonyokat vesz igénybe. Azonban a MÁV-Start szolgáltatásainak csökkenése miatt az RCH számára stratégiailag fontos cél a saját tolatási képesség erősítése. Emiatt, valamint a költségek csökkentése és a fenntartható működés érdekében még 2019-ben rendelte meg a gép technológiai kifejlesztését és gyártását. Az elkészült tolatómozdonyt a társaság kedvező – a karbantartást is magában foglaló – pénzügyi feltételek mellett az engedélyezési folyamat lezárulta után veszi bérbe.

Elektromos-elektromos hibrid megoldást választottak 

A Kína délkeleti részén, Hunan tartományban gyártott mozdony tömege 74 tonna, technológiája az elektromos piacon is egyedinek számító elektromos-elektromos hibrid. A jármű lítium-titanát akkumulátort alkalmaz tolatáskor.
Nagy kapacitású energiatárolásának köszönhetően a felsővezetékkel rendelkező szakaszokon feltölti a mozdonyba szerelt akkumulátort, javítva a jármű hatékonyságát.Vontatási teljesítménye felsővezetékes üzemmódban 850 kW, akkumulátoros üzemmódban pedig 350 kW. Az RCH villany-hibrid tolatómozdonya felsővezeték nélküli pályán egy 800 tonnás szerelvényt 85 percig képes vontatni 20 km/h-s sebességgel (a kocsirendezést ehhez hasonló tempóval szokták végezni).

Rendező pályaudvarokra és iparvágányokra termett

A jármű az engedélyek megszerzése után Magyarországon lát majd el feladatokat, és főleg rendező pályaudvarokon, valamint iparvágányokon végez kiszolgálást. Az ipar- és rakodóvágányok felett ugyanis Magyarországon nincs felsővezeték, ezért a vasútvállalatok jelenleg költséges és környezetszennyező dízelgépekkel oldják meg a tolatást. Az új tolatómozdony a tervek szerint 2022 második felében áll forgalomba.