A Dunakeszi Járműjavítóban (DJJ) készült tizenöt légkondicionált, harmadosztályú vasúti kocsi érkezik Egyiptomba Kamel Al-Wazir egyiptomi közlekedési miniszter bejelentése szerint, amelyet a See News idéz. Az orosz–magyar párossal kötött szerződéskötés kezdete óta már 785 vagon futott be az alexandriai kikötőbe, ebből 499 dinamikus szellőztetővel ellátott, 286 pedig harmadosztályú légkondicionált jármű.

Készülnek Dunakeszin az egyiptomi piacra szánt vonatok.
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Az ügylet a cikk szerint az egyiptomi Vasúti Hatóság által képviselt Közlekedési Minisztérium és a Magyar Janz Mavj Zrt. között született. Az utóbbi, a Ganz Mávagra emlékeztető vállalatnév az eltérő betűkészletek közötti átírás hibája lehet. Nyilván a DJJ tulajdonosáról, a Magyar Vagonról, röviden Mavagról van szó. A szerződés összesen 1300 új személyvagon és további kocsik gyártásáról és szállításáról szól. Ezeken felül a DJJ 50 új büfékocsit is szállít majd, amelyek az orosz szerelvények részei lesznek.

A Világgazdaság májusi cikke szerint az orosz fél az orosz–ukrán konfliktus kirobbanása után megvált a Dunakeszi Járműjavítóban lévő részesedésétől, de az egyiptomi megbízás teljesítéséből rá jutó hányadot már teljesítette. Az orosz gyártónak, a Transzmasholdingnak lett volna feladata a Magyarországról Egyiptomba szállítandó kocsik kapcsán is, de kiszállása óta az általa ide küldendő alkatrészeket a DJJ folyamatosan hazaival váltja ki. 

A DJJ májusban már 700 oroszországi alkatrész, berendezés magyarországira cserélésénél tartott.

Ügyvezető igazgatója, Schwartz István ezt is elmondta, hogy a megváltozott körülmények miatt módosított magyar–egyiptomi szerződés egyik elemeként a DJJ-nek  2024. szeptember végéig kell leszállítania az utolsó vagonokat a megbízónak.