BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Érkezhetnének az új vonatok, de a kormány nem lép

Magyarországon szembesül egyik fő kihívásával a Stadler, a hazai vonatflotta legfiatalabb példányainak gyártója. Hiába rendelt ugyanis tőle új szerelvényeket a GYSEV, a vonatbeszerzés finanszírozására a magyar kormány még mindig nem adta áldását. Közel három hét múlva elveszhet a lehetőség.

A Stadler az év első felében kihívásokkal teli környezetben haladt, és megerősíti korábban már közölt kilátásait – írja az idei első féléves eredményeit ismertető közleményében a kötött pályás járművek, mindenekelőtt vonatok svájci gyártója.

vonat
További új vonatokat várnak a magyar sínek / Fotó: Jászai Csaba / MTI

Nincs stempli, nincs vonat

Az említett kihívások között említi több megrendelésnek a második fél évre történt csúszását, konkrét példák nélkül, a Világgazdaságnak azonban érdemes kiemelnie azt, ami miatt Magyarországgal kapcsolatban fájhat a FLIRT-ök és KISS-ek szállítójának a feje. Az történt ugyanis, hogy a Stadler az év elején megnyerte GYSEV 9+4 intercity-motorvonatra kiírt közbeszerzési pályázatát (a másik induló a Siemens Mobility volt), majd megkapta a szállításra vonatkozó megbízást is 2024. március 19-én. Összesen 3640 új ülőhelyről lenne szó. Ám a szerződés csak akkor lép életbe a GYSEV saját döntése alapján, ha a GYSEV szeptember 29-ig gondoskodik a vásárlás finanszírozásáról. Ehhez a kormánynak alá kell írnia a GYSEV-nek az Európai Befektetési Bankkal kötött finanszírozási szerződését, ami − úgy tudjuk − még nem történt meg. A Világgazdaság a közelmúltban a társaság egyik riválisa, az Alstom hazai érdekeltségének első számú vezetőjével készített interjút.

Azért megy a szekér

Más megrendelések azonban befutottak, így a Stadler új rendeléseinek együttes, 2,5 milliárd svájci frankos nagysága a céljainak megfelelően alakult. Bár elmaradt az egy évvel korábbi 4,7 milliárd eurótól, teljes rendelésállománya így is rekordszintre, 26,8 milliárd frankra ért június 30-án.

Várakozásai szerinti nagyságot ért el az árbevétele is. Az 1,3 milliárdos érték kapcsán a társaság megjegyzi, hogy bevételeinek körülbelül a harmadát jellemzően az év első felében, a többit a másodikban számolja el. Ez annak tulajdonítható, hogy a Stadler vasútijármű-gyártó üzletága erős szezonalitásnak van kitéve.

Tevékenységének bruttó fedezete az infláció, az energia- és nyersanyagárak emelkedése, az ellátási lánc problémái és a geopolitikai feszültségek részben továbbra is fennálló hatása ellenére gyakorlatilag változatlan 11,9 százalékos volt.  

Szépen nőtt a vonatgyártó profitja

Nettó eredménye a 2023-as első félévi svájci 25,8 millió frankról 27,5 millió svájci frankra nőtt. Ehhez azt a magyarázatot fűzte a társaság, hogy

  • a 7,8 millió svájci frankos kamatbevétel,
  • és a 11,6 millió svájci frankos pozitív árfolyamhatás erősítette a nettó eredményt,
  • ezen túlmenően a társasági adó kiadása is alacsonyabb volt, mint az előző év azonos időszakában.

Markus Bernsteiner, a csoport vezérigazgatója úgy látja, hogy a csoport első féléves eredményét segítette a diverzifikált termékportfólió és az alternatív hajtásrendszerek piaci sikere.  

Három szegmensben aktív a Stadler

A svájci csoport legnagyobb súlyú tevékenysége a kötött pályás járművek gyártása. Gördülőállomány-szegmense az év első felében 2,0 milliárd svájci frank új rendeléshez jutott, 44 százalékkal kevesebbhez, mint az előző év azonos időszakában. A terület teljes rendelésállománya így is 9 százalékkal nőtt, és 20,0 milliárd svájci frankot tett ki.  

A szolgáltatások és alkatrészek üzletág új megbízásai 52 százalékkal 511,8 millió svájci frankra gyengültek, de az összesített adat itt is nőtt, mégpedig 12 százalékkal, 6,6 milliárdra.  

A legkisebb súlyú jelzőberendezés-szegmens is kevésbé remekelt: a 37 millió svájci frankos múlt évi első féléves új rendelést most 33 milliós követte.  

Megerősített kilátások 2024–2026-ra

A jelenlegi pénzügyi évre a Stadler 3,5 és 3,7 milliárd svájci frank közötti bevételt és a 2023-ashoz hasonló üzemi eredményt vár. A magas rendelésállomány miatt körülbelül 200 millió svájci frank beruházást prognosztizál.

A 2025-ös pénzügyi évre a Stadler 4,0 és 4,2 milliárd svájci frank közötti bevételre és körülbelül 7 százalékos EBIT-rátára számít. 2025-ben is mintegy 200 millió svájci frankos beruházást tervez. A rá következő évben már 5,0 és 5,5 milliárd svájci frank közötti bevételre számít a járműátvételek számának 2026-os erőteljes növekedése miatt. Elvárása szerint az EBIT-rátának 7 és 8 százalék között kell lennie, a befektetéseknek pedig ismét 200 millió svájci frank körülinek. 

A Stadler 2026-ig fenntartja osztalékpolitikáját a konszolidált nettó nyereség körülbelül 60 százalékának kifizetésével.

Meg van győződve arról, hogy normál gazdasági körülmények között középtávon 8-9 százalékos EBIT-marzs érhető el. Hangsúlyozza viszont, és a kilátásokkal kapcsolatos várakozásaiban feltételezi, hogy a keretfeltételek stabilak maradnak, különös tekintettel az ellátási láncokra, a valutahelyzetre és a globális geopolitikai feszültségekre.

Három lábon Magyarországon

Magyarországon a Stadler cég három telephellyel rendelkezik: A budapesti iroda az országos központ, Szolnok a gyártást, Pusztaszabolcs pedig a karbantartást végző telephely. Az első leányvállalat, a Stadler Trains Magyarország Kft. alapításának éve 2005, a Stadler cég ekkor írta alá az első FLIRT-vonatok szállítására vonatkozó szerződést a Magyar Államvasutak Zrt.-vel. A Stadler a három magyarországi telephelyen összesen több mint 450 dolgozót foglalkoztat. 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.