BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A ma ismert verziót 40 éve vezették be

Elsőként Karl Wessel szabadalmaztatta a blokkolásgátlóról kialakított elképzelését még 1928-ban, de működőképes prototípust nem készített. Robert Bosch sem, aki 1936-ban nyújtott be szabadalmi igényt egy hasonló megoldásra. Szélesebb körben a Dunlop Maxaret rendszere terjedt el Nagy-Britanniában az ötvenes évek elején. Tucatnyi repülőgéptípuson használták, és a Royal Enfield is beépítette egy kísérleti motorkerékpárba.

A hatvanas évek technikai felfutása magával hozta az első, teljesen mechanikus blokkolásgátló megjelenését. A megbízhatatlan szerkezetet pusztán néhány úttörő angol márka, például a Rolls-Royce és a Jensen építette be egyes modelljeibe, de olyan magas felárért, hogy még a szakértők is feleslegesnek tartották. A repülőgépipar előrébb járt a fejlesztéssel, a sugárhajtású Concorde utasszállítóba a hatvanas évek végén már elektronikus változat került. A hetvenes évek elejére a Lincoln, a Chrysler és a Cadillac is bevezette saját kezdetleges blokkolásgátlóját, azaz ABS-ét Sure-Track, Sure Brake és Trackmaster néven, ezek a hátsó kerekek csúszását akadályozták meg. Addigra már a japán Denso is elkészült saját rendszerével, amely a Nissan Presidentben debütált. Ezek a megoldások, bár modernebbek voltak, költségesnek számítottak a tömeges elterjedéshez, ráadásul továbbra sem működtek elég precízen és megbízhatóan.

Az áttörést a Mercedes-Benznél érték el. Az éveken át tartó tesztelés alatt a stuttgartiak kitartóan együttműködtek a Teldix és a Bosch mérnökeivel, végül a Teldix pénzhiány miatt kiszállt a projektből, és a Bosch lett a második generációs ABS atyja. A megoldást a mikroprocesszorok jelentették, stabil és gyors adatátvitelt biztosítva a gyorsulásmérő szenzorok és a fékhatást szabályozó szelepek között. Mire a pontosan ezer alkatrészből álló prototípusból az 1978-as S osztályba 2217 márkáért beépített, szériakész egység lett, 140-re csökkent az elemek száma. Az ABS megítélése az idő előrehaladtával gyökeresen megváltozott, 2004 óta az Európai Unióban forgalomba hozott összes új személyautó kötelező tartozéka, a 125 köbcentiméter feletti motorkerékpároknál 2016 óta írják elő a beépítését. Ezenkívül a menetstabilizáló elektronikának és a mai, komplex biztonsági rendszereknek is alapja az évszázados múltra visszatekintő, életmentő találmány.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.