BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lelassult a Netflix száguldása

Esélyt kapnak a felzárkózásra a Netflix riválisai az online videópiacon, mivel az előfizetők száma alapján toronymagasan vezető cég ütemet tévesztett a második negyedévben, és a kilátásai is romlottak.

Hatalmas csalódást okozott befektetőinek a Netflix: az amerikai online videotéka és filmgyártó társaság a második negyedévben az 1,23 milliós piaci várakozással szemben csupán 674 ezerrel tudta növelni előfizetőinek számát az Egyesült Államokban, a határokon kívül az 5,11 milliós bővülési prognózistól 640 ezerrel maradtak el. A cég legutóbb tavaly év elején volt ilyen gyenge az ügyféltoborzásban. A Netflix a folyó negyedévről szóló korrigált előrejelzésével tovább borzolta a kedélyeket: eszerint a felhasználói kör hazai piacán csupán 650 ezerrel, míg a szolgáltatással lefedett többi 189 országban együttvéve 4,35 millióval bővülhet.

A teljes, ötmilliós tervezett gyarapodással szemben az elemzői konszenzus hatmillióval számolt. A büntetés nem is váratott sokáig magára, a hétfői piaczárást követő kereskedésben 14 százalékot zuhant az árfolyam. A felhasználói kör lassabb bővülése a bevételen is nyomot hagyott: a várt 3,94 milliárd dollár helyett 3,91 milliárd folyt be. A nyereségkimutatásban is hézag támadt: bár a cég által kimutatott 85 centes egy részvényre jutó eredmény (EPS) 6 centtel jobb a Thomson Reuters konszenzusánál, ebbe a Netflix egy 85 milliárd dolláros, nem készpénzben jelentkező tételt is belevett, így a CNBC szerint torzítanak az adatok. Annyi biztos, hogy az adózott eredmény az egy évvel ezelőttinek csaknem a hatszorosára, 384 millió dollárra hízott, azonban a mostani negyedévben megtörik a trend: a Netflix szerényebb, 307 milliós profitot becsül a forgalom 2 százalékos bővülése mellett. Az EPS 68 centre zuhanhat.

Több elemző szerint a megtorpanás már benne volt a pakliban, a terjeszkedési dinamikának előbb-utóbb mérséklődnie kellett, így volt ez a Facebooknál is. Az idén megduplázódó részvényárfolyam nö­vekedési tempóját is fenntarthatatlannak ítélték, különösen a konkurencia előretörését tartják veszélyesnek a Netflixre nézve. Az Amazon erősít a streaming területén, és a Walt Disney és az AT&T is kiemelten kezeli digitális tartalomszolgáltatásának bővítését. Ebben a Netflix sem marad adós, a cég az idén nyolcmilliárd dollárt költ hétszáz futó sorozatának új epizódjaira, miközben a latin-amerikai piac meghódítása érdekében dinamikusan növeli portugál és spanyol nyelvű szappanoperáinak kínálatát. Az előfizetők kegyeiért vívott küzdelem ma már elsősorban nem a képernyőkön, hanem a tárgyalóasztalok mellett zajlik. A médiavállalatok és a szolgáltatók fúziós táncában már mindenki vinne mindent, amire kitették az árcédulát. Az AT&T a Time Warnert kebelezi be 85 milliárd dollárért, a Walt Disney a 21th Century Foxot viszi 71,3 milliárdért, míg a brit Sky médiatársaságért vívott harcban a 26 milliárd fontot ajánló amerikai Comcast kábelszolgáltató áll éppen nyerésre. Hozzájuk képest a Netflix az organikus fejlődés híve. Kérdés, hogy a saját filmek és sorozatok pokoli drága gyártásával megtámogatott terjeszkedés meddig éri meg. Egyelőre a cég 8,4 milliárd dolláros adósságállománya bőven a kezelhető szinten van, a cégértékhez képest 5 százalékon állt június végén.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.