BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lelassult a Netflix száguldása

Esélyt kapnak a felzárkózásra a Netflix riválisai az online videópiacon, mivel az előfizetők száma alapján toronymagasan vezető cég ütemet tévesztett a második negyedévben, és a kilátásai is romlottak.

Hatalmas csalódást okozott befektetőinek a Netflix: az amerikai online videotéka és filmgyártó társaság a második negyedévben az 1,23 milliós piaci várakozással szemben csupán 674 ezerrel tudta növelni előfizetőinek számát az Egyesült Államokban, a határokon kívül az 5,11 milliós bővülési prognózistól 640 ezerrel maradtak el. A cég legutóbb tavaly év elején volt ilyen gyenge az ügyféltoborzásban. A Netflix a folyó negyedévről szóló korrigált előrejelzésével tovább borzolta a kedélyeket: eszerint a felhasználói kör hazai piacán csupán 650 ezerrel, míg a szolgáltatással lefedett többi 189 országban együttvéve 4,35 millióval bővülhet.

A teljes, ötmilliós tervezett gyarapodással szemben az elemzői konszenzus hatmillióval számolt. A büntetés nem is váratott sokáig magára, a hétfői piaczárást követő kereskedésben 14 százalékot zuhant az árfolyam. A felhasználói kör lassabb bővülése a bevételen is nyomot hagyott: a várt 3,94 milliárd dollár helyett 3,91 milliárd folyt be. A nyereségkimutatásban is hézag támadt: bár a cég által kimutatott 85 centes egy részvényre jutó eredmény (EPS) 6 centtel jobb a Thomson Reuters konszenzusánál, ebbe a Netflix egy 85 milliárd dolláros, nem készpénzben jelentkező tételt is belevett, így a CNBC szerint torzítanak az adatok. Annyi biztos, hogy az adózott eredmény az egy évvel ezelőttinek csaknem a hatszorosára, 384 millió dollárra hízott, azonban a mostani negyedévben megtörik a trend: a Netflix szerényebb, 307 milliós profitot becsül a forgalom 2 százalékos bővülése mellett. Az EPS 68 centre zuhanhat.

Több elemző szerint a megtorpanás már benne volt a pakliban, a terjeszkedési dinamikának előbb-utóbb mérséklődnie kellett, így volt ez a Facebooknál is. Az idén megduplázódó részvényárfolyam nö­vekedési tempóját is fenntarthatatlannak ítélték, különösen a konkurencia előretörését tartják veszélyesnek a Netflixre nézve. Az Amazon erősít a streaming területén, és a Walt Disney és az AT&T is kiemelten kezeli digitális tartalomszolgáltatásának bővítését. Ebben a Netflix sem marad adós, a cég az idén nyolcmilliárd dollárt költ hétszáz futó sorozatának új epizódjaira, miközben a latin-amerikai piac meghódítása érdekében dinamikusan növeli portugál és spanyol nyelvű szappanoperáinak kínálatát. Az előfizetők kegyeiért vívott küzdelem ma már elsősorban nem a képernyőkön, hanem a tárgyalóasztalok mellett zajlik. A médiavállalatok és a szolgáltatók fúziós táncában már mindenki vinne mindent, amire kitették az árcédulát. Az AT&T a Time Warnert kebelezi be 85 milliárd dollárért, a Walt Disney a 21th Century Foxot viszi 71,3 milliárdért, míg a brit Sky médiatársaságért vívott harcban a 26 milliárd fontot ajánló amerikai Comcast kábelszolgáltató áll éppen nyerésre. Hozzájuk képest a Netflix az organikus fejlődés híve. Kérdés, hogy a saját filmek és sorozatok pokoli drága gyártásával megtámogatott terjeszkedés meddig éri meg. Egyelőre a cég 8,4 milliárd dolláros adósságállománya bőven a kezelhető szinten van, a cégértékhez képest 5 százalékon állt június végén.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.