Berlin adminisztratív eszközökkel akarja távol tartani Kínát a német technológiai cégek felvásárlásától – értesült a Reuters kormányzati forrásokból. Az ügyben készülő előterjesztés ugyan az EU-n kívüli vállalatok felvásárlásait szabályozná, de kétség sem fér hozzá, hogy ezt a kabátot a kínaiakra szabják. Kínai cégek tavaly az előző évihez képest kétszer annyi, harminc német vállalatot szereztek meg, s a berlini engedélyre váró ügyek 40 százalékában is ők állnak a felvásárlói oldalon.
A pénzügyi helyzetük hirtelen romlása miatt kedvező felvásárlási célponttá váló német vállalatok megsegítésére egymilliárd eurós központi alapot hoznának létre, hogy elhessegethessék a zsákmány felett köröző keselyűket. Ha nincs a cégre hazai vevő, vagy ha az állami fejlesztési bank, a KfW garanciája nem lenne elegendő, akkor lépne közbe az alap. A KfW egyelőre saját forrásaiból már teljesít kockázatelhárító felvásárlásokat, elég az 50Hertz nevű távvezeték-üzemeltetőre gondolni, amelyben júliusban szereztek részesedést, az ajtón kopogtató kínaiakat megelőzve.
A tavaly bevezetett 25 százalékról 15-re szállítanák le azt a küszöböt, amely felett a külföldi közvetlen vagy közvetett tulajdonszerzést a kormánnyal az egyes szektorokban előzetesen engedélyeztetni kell, és a bejelentésre kötelezett ágazatok körét – most ide tartoznak többek között a hálózati infrastruktúra, a biztonságtechnika és a katonai-védelmi területen dolgozó vállalatok – is kiterjesztenék. A lényeg, hogy a kulcsfontosságú területeken kifejlesztett technológia német kézben és német felügyelet alatt maradjon. Hírszerzési adatok szerint magáncégnek álcázott, ipari kémkedésre „hajlamos” kínai állami vállalatok is egyre sűrűbben legyeskednek a német tech cégek környékén. A kínaiak kiszorítása már aligha kivitelezhető a német robotikai cégből, a KUKA-ból, amelyet 2016-ban szerzett meg a Midea. Nagy port vert fel februárban, hogy Li Sufu a Geely autóipari csoport alapító-tulajdonosaként, tőzsdei ügyletek révén apránként kilencmilliárd dollárt költött arra, hogy 9,7 százalékos részesedést szerezzen a Mercedeseket gyártó német vállalatban, a Daimlerben. Hiába fedte fel magát, a Daimler egyszerű pénzügyi befektetőként tekint rá, a részesedésének megfelelő szavazati jogról, igazgatósági székről legfeljebb álmodozhat.
A szabályozáson gőzerővel dolgoznak a kormányhivatalokban, de már ez és az esetleges berlini vétó belengetése is elég volt ahhoz, hogy a múlt hónapban a Yantai Taihai visszalépjen a precíziós eszközöket gyártó Leifeldre tett ajánlatától.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.