A Tesla sanghaji gyára év végétől ontja magából a Model 3-asokat
Az első kapavágással hétfőn megkezdődött a Tesla első külföldi gyárának építése Sanghajban. Az eseményen részt vett Jing Jung, a város polgármestere és Elon Musk, a Tesla alapító-vezérigazgatója. A Gigafactory épülete a tervek szerint nyárra elkészül, a termelés pedig a Model 3-asok sorozatgyártásával az év végén kezdődhet meg a helyi piac kiszolgálására. Addig is az a kínai, aki épp ilyen elektromos autóra vágyik, márciustól juthat hozzá, a Tesla ugyanis a következő hónapokban kezdi meg a legfontosabb profitforrását jelentő autójának exportját. Más kérdés, hogy az illetőnek mélyen a zsebébe kell nyúlnia, hiszen az importautó „akciós” ára félmillió jüan, azaz csaknem húszmillió forint, miközben az Egyesült Államokban ugyanezt az alapmodellt ennek a feléért kínálják.
Más lesz a helyzet a tömegtermelés beindulása után, amikor a Teslát már megilletik a helyi gyártóknak járó kedvezmények a villanyautók kategóriájában a világ legnehezebb „versenypályájának” számító országban, ahol a Nio, a Byton és az XPeng Motors villanyautói is konkurenciát támaszthatnak az amerikaiaknak – írja a Reuters. Kínában a tervek szerint 2030-tól már csak villanyhajtású járműveket lehetne forgalomba hozni.
A kétmilliárd dolláros beruházásban elkészülő gyárban a 3-as alapkivitelét gyártják majd kezdetben, a magasabb felszereltségűeket és a többi Tesla modellt továbbra is importálni fogják. E szempontból lényeges, hogy az amerikai–kínai vámvita nyugvópontra ér-e a március végi határidőre, mert ha nem, akkor ismét 40 százalékos büntetővám sújtja majd az amerikai autókat. Az utóbbi hónapokban 40 százalékra emelt, majd a tárgyalások idejére átmenetileg az eredeti 15 százalékra visszavitt vámtarifa a Tesla futó modelljeinek kínai eladásait is jelentősen csökkentette.
A sanghaji Gigafactory lesz az első száz százalékban külföldi tulajdonban lévő autógyár az országban. Mint ismert, eddig csak vegyesvállalati formában engedélyezték külföldi cégeknek a cégalapítást, ezen a tavalyi pártkongresszus döntése alapján lazítottak. Az üzem kapacitását évi 250 ezer darabosra tervezték, és a 3-as mellett a még csak látványtervekben létező, 2020-ban debütáló Model Y városi terepjárót is gyártani fogják itt. A Tesla történetében mérföldkőnek számító beruházás elindulását 1,5 százalékos plusszal ünnepelte az autógyártó árfolyama, ezzel egyidejűleg a cég kínai beszállítói is erősödtek a sanghaji börzén. A Tianjin Motor kurzusa 10,1, a VT Industrial Technologyé 4,4 százalékot ugrott hétfőn.


