Donald Trump elnöknek kilencven napja van dönteni arról, hogy nemzetbiztonsági kockázatot jelent-e az autó- és alkatrészimport, és ennek megfelelően kivet-e rájuk büntetővámot, az amerikai autóipar azonban már megkezdte a kampányt a potenciálisan súlyos károkat okozó döntés ellen. Az alkatrészgyártókat képviselő Motor & Equipment Manufacturers Association figyelmeztetett, hogy az akár 25 százalékos vámok miatt visszaeshetnek a befektetések az Egyesült Államokban egy olyan időszakban, amikor az ágazatot már egyébként is megrengették a csökkenő eladások, az acél- és alumíniumimportra, a kínai részegységekre kivetett tarifák. A michigani Center for Automotive Research számításai szerint legrosszabb esetben majdnem 370 ezer álláshely szűnhet meg az amerikai autóiparban, a személygépkocsik ára pedig átlagosan 2750 dollárral nő majd – a helyi gyártmányúakat is beleértve. Az áremelkedés következtében évi 1,3 millió darabbal csökkenhet az eladott autók száma, és a potenciális vevők egy része a használtautó-piacra kényszerülhet. A legnagyobb gyártók becslése szerint a költségeik éves szinten akár 83 milliárd dollárral emelkedhetnek. Az amerikai kereskedelmi minisztérium az elnök utasítására tavaly májusban kezdte meg a vizsgálatot annak megállapítására, hogy nemzetbiztonsági kockázatot jelent-e az autóimport. A jelentést vasárnap küldték el Trumpnak, de a kereskedelmi minisztérium jelezte, hogy annak tartalmát nem kívánják nyilvánosságra hozni. Egyelőre semmi sem szivárgott ki a jelentés tartalmából, a Reuters szerint azonban az ágazat amerikai szereplői attól tartanak, hogy a minisztérium akár 20-25 százalékos vámokat javasol a kész autókra és az alkatrészekre, és valamivel alacsonyabbat az elektromos és önvezető járművekre. Washingtoni kormányzati illetékesek folyamatosan hangsúlyozzák, hogy a vámfenyegetés tökéletes eszköz engedmények kicsikarására Japántól és az Európai Uniótól a kétoldalú kereskedelmi tárgyalásokon. „Imádom a vámokat, de azt is imádom, amikor tárgyalásra kényszerítem őket” – írta Trump múlt héten a Twitteren.
A legnagyobb amerikai és a külföldi gyártók szerint semmiféle bizonyíték nincs arra, hogy az autóimport nemzetbiztonsági kockázatot jelent, a német ágazati szereplőket tömörítő VDA már a felvetést is érthetetlennek tartja. A német autógyártók több mint 113 ezer munkást foglalkoztatnak mintegy 300 amerikai gyáregységükben, és az ország legnagyobb autóexportőrei. „Ezzel erősítik az Egyesült Államokat, ami nem jelenthet biztonsági problémát” – írták közleményükben.
A washingtoni statisztikai hivatal adatai szerint az Egyesült Államok 2018 első tizenegy hónapjában 158,6 milliárd dollár értékben importált autókat. A teljes évre vonatkozó adat a 35 napos kormányzati leállás miatt egyelőre nem áll rendelkezésre.
Tovább zuhannak a járműeladások Kínában
Hetedik egymást követő hónapban csökkennek az autóeladások Kínában, januárban 15,8 százalékkal estek vissza az előző év azonos időszakához képest. A gyártók szakmai képviseleti szervezete, a CAAM közlése szerint 2,37 millió járművet értékesítettek 2019 első hónapjában a világ legnagyobb autópiacán. Decemberben 13, novemberben 14 százalékos volt a visszaesés. Nőtt viszont az elektromos és hibrid autók értékesítése, januárban 95 700 darabot adtak el belőlük, ami éves összevetésben 140 százalékos emelkedés. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.