BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megkezdődött: beütött az új válság, máris hazaküldik a legnagyobb német autóipari gyárakból a dolgozókat – a Nexperia-botrány lehet a végső csapás Európára

A csiphiány miatt a német autóipar jelentős termeléskorlátozásokra és akár gyártásleállásokra kényszerülhet. A gondok fő forrása a kínai tulajdonban lévő holland csipgyártó, a Nexperia: a holland kormány állami felügyelet alá helyezte a céget, Kína válaszul exporttilalmat rendelt el, amivel elvágta az autóipar csipbeszállító vonalát.

A globális csiphiány komoly problémákat okozhat a német autóiparban, különösen a beszállító cégeknél, mint a ZF és a Bosch. A vállalatok már elkezdtek készülni arra, hogy szükség esetén rövidített munkaidőt vezessenek be, vagyis kevesebb órában dolgozzanak a munkavállalók, mert nem tudják biztosítani az alkatrészek folyamatos utánpótlását.

 Nexperia-botrány: beüthet az új válság az autóiparban, hazaküldhetik a legnagyobb német autóipari gyárakból a dolgozókat
Fotó: AFP

A gondok fő forrása a kínai tulajdonban lévő holland csipgyártó, a Nexperia. A holland kormány szeptember 30-án állami felügyelet alá helyezte a céget, majd a holland bíróság felfüggesztette a Nexperia vezérigazgatóját és más vezetőket, helyükre független vagyonkezelőt nevezett ki. Kína válaszul exporttilalmat rendelt el a Nexperia kínai leányvállalataival és alvállalkozóival szemben, amivel elvágta az autóipar csipbeszállító vonalát.

A cég Európában is gyárt, a késztermékek nagy része Ázsiából, 70 százalékban Kínából érkezett. Iparági illetékesek rövidesen bejelentették, hogy a kulcsfontosságú alkatrészek árai több mint 10 százalékkal emelkedhetnek, a felső kategóriás alkatrészek esetében pedig akár a 20 százalékot is meghaladhatja a drágulás.

Ugyanakkor ágazati körökből az az információ jutott el a Világgazdasághoz, hogy bizonyos termékek ára egy euróról száz euróra lőtt ki.

A Nexperia kínálata mintegy 6000-féle terméket tartalmaz, amelyekből évente 110 milliárd darabot értékesítenek.  A Volkswagen helyzetét jól mutatja, hogy noha jelenleg nincs leállás, a vállalat elővigyázatosságból már egyeztet a munkaügyi hivatalokkal a rövidített munkaidő bevezetéséről. A továbbhárított áremelések és a termelés visszaesése pedig megtörheti az éledező európai autóipart. 

A továbbhárított áremelések és a termelés visszaesése pedig megtörheti az éledező európai autóipart. A helyzet egyre inkább a világjárványt követő globális csipválságra emlékeztet – mondják az autóiparban. Akkoriban is termelésleállásokhoz és ennek következtében az új és használt autók árának ugrásszerű emelkedéséhez vezetett az egyik napról a másikra beköszöntő alkatrészhiány.

A Nexperia világpiaci részesedése az autóipari szegmensben ráadásul eléri a 10 százalékot, s az autóipari illetékesek szerint a legtöbb gyártónál csupán egy-két hétre elegendő készlet maradt, az ellátási csatornák más gyártókhoz való átirányítása pedig nagyjából egy-másfél évig is eltarthat.

Kimondták az ítéletet, vége van az európai autóiparnak: 2040-ig minden gyár kínai lesz, csak néhány márka éli túl
A kínai autógyártók megmentik ugyan az európai gyárakat és munkahelyeket, ám fokozatosan felvásárolják a vén kontinens autógyártó vállalatait, aminek következtében eltűnnek a piacról a helyi autómárkák, az egész önálló európai autóipar – figyelmeztet Carlos Tavares, a Peugeot és a Fiat fúziójából létrejött Stellantis korábbi vezérigazgatója, aki nagyjából egy éve vált meg pozíciójától.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.