BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Renault megvenné a Nissant és a Fiatot

Míg a Nissannál azon gondolkodnak, hogyan tudnák jobban függetleníteni magukat a 43 százalékos részvénypakettet birtokló Renault-tól, a franciák ismét elővették az asztalfiókból a japán cég beolvasztásának tervét.

Világuralmi terveket sző a Renault – legalábbis erre utalnak a lapértesülések, amelyek között több ellentmondásos hír is megjelent tegnap. Az alaphír, hogy a Carlos Ghosn által a két­ezres évek elejétől szisztematikus munkával összekovácsolt Renault–Nissan–Mitsubishi-szövetség résztvevői megtalálták a megfelelő terápiát a mindhárom autógyártónál első számú vezetői posztot betöltő üzletember által hátrahagyott bizalmi válság kezelésére. Mint ismert, Ghosnt tavaly novemberben 82 millió dolláros adócsalás és a Nissannál elkövetett pénzügyi manipulációk miatt Tokióban letartóztatták, s csak a múlt hónapban helyezték szabadlábra óvadék ellenében. Azóta vezetői megbízatásait mindhárom cégnél visszavonták. A Nissan független szakértői bizottságot állított fel annak kiderítésére, miként élhetett vissza a hatalmával Ghosn, és milyen intézkedésekkel lehet kizárni, hogy ilyesmi még egyszer bekövetkezhessen. A bizottság a jelentésében a külső igazgatósági tagok számának és szerepének növelését javasolta, egyszersmind a vezetői hatáskörök szigorú szétválasztását. Az irányítás és a felügyelet szeparálásával a Ghosn-féle „fertőzésveszély”, az egészségtelen hatalomkoncentráció elkerülhető. Az igazgatósági elnök pozíciójára külső topmenedzser szerződtetését javasolják.

Ghosn eközben minden vádat tagad, szerinte belső ellenzéke a Renault-val való szövetség szorosabbra fonása miatt támadta őt és koholt ellene vádakat. A szövetség tagjainak egymáshoz való viszonyát eddig Ghosn szabta meg, ezután azonban az autógyártók operatív vezetőiből álló bizottság szava dönt a szövetséget érintő straté­giai kérdésekben. A kereszttulajdonlás révén is összefonódó autógyártók érdeke egy dologban közös: a költséges fejlesztések és a termelés összehangolása révén csökkenteni akarják a kiadásaikat és növelni a versenyképességüket, miközben a japánok számára függetlenségük visszanyerése is kiemelten fontos.

Hogy ez utóbbit mennyire veszik komolyan a franciák, arra szintén egy tegnapi sajtóhírből értesülhettünk: a Financial Times azt írta, hogy a Renault 12 hónapon belül ismét kísérletet tesz a Nissan beolvasztására. Mi több, utána a Fiat Chrysler Automobiles lesz a Renault következő áldozata a lap forrásai szerint. Az olasz–amerikai cég nevének felmerülése annyiban újdonság, hogy a Renault-val még nem boronálták össze, más mindenkivel viszont igen. Tavaly szó volt a kínai Great Wall, valamint a Geely érdeklődéséről, idén pedig az Opel-Vauxhallt felvásárló Peugeot-Citroen csoport (PSA) került képbe. A Renault legnagyobb részvényese, a 15 százalékkal rendelkező francia állam Benjamin Griveaux kormányszóvivő révén jelezte, hogy a Fiatot érintő pletykákat nem kívánják kommentálni, viszont a Renault–Nissan-szövetség erősítését abszolút prioritásként kezelik – írja a Reuters. Az érintett autógyártók is elzárkóztak a nyilatkozattól, ez azonban nem zavarta a piacot: a növekvő befektetői érdeklődés a Renault részvényárfolyamát 2,8, a Fiat Chryslerét 3,1 százalékkal hajtotta fel délelőtt. Tény, hogy ha a francia–japán szövetséghez a Fiat Chrysler is csatlakozik, azzal megkérdőjelezhetetlenül a világ legnagyobb autógyártója jönne létre, megelőzve a Volkswagen csoportot, a Toyotát és a General Motorst.

Csúcsforgalom a felhőben

A Volkswagen csoport az Amazon Web Servicesszel kötött szerződést a termelési folyamatok hatékonyabb összehangolására. Az Amazon szervereire fut majd be a VW csoport 122 gyárának valamennyi adata, s szintén a felhőben találkoznak a cégcsoporthoz kötődő több mint harmincezer helyszínről és 1500 beszállítótól érkező digitális információk. A Volkswagen Industrial Cloud ugyanakkor – a biztonsági feltételek garantálása mellett – más autóipari cégek előtt is nyitott platform marad, lehet hozzá csatlakozni. Az adatok összehangolt és gyors feldolgozása révén hamar kiszűrhetők az ellátási láncban és a gyártásban mutatkozó rejtett hibalehetőségek, így az orvoslásuk is könnyebb lesz. | VG

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.